Varg med skor

Hur påverkar min teriantropi sådana vardagliga saker som inköp av kläder? En del, faktiskt. Jag har relativt stor lust att köpa t-shirts med vargtryck, men eftersom det sällan finns i min storlek har jag inte gjort det. Jag titta på pälsvaror, och förbanna att de ofta kommer till på ett sådan oetiskt sätt. För visst vore det fint att ha lite löspäls på sig, i brist på riktig?

Men allra mest kom jag att tänka på det idag när jag köpte skor. Att handla skor är inget jag tycker om. Det är dyrt, tar ofta lång tid och affärer luktar konstigt. Men när mina ”vardagsskor” (svarta gympadojor) faller sönder allt mer, såg jag ingen annan utväg: det var dags att köpa nya.

Förutom ganska normala krav på skor, som att de inte ska vara fula, ska vara i rätt storlek och lätta att ta på sig, så vill jag alltid kunna gå på tå bekvämt i skor jag har på mig ofta. Därför måste sulan vara böjlig och den främre delen av skon vara tillräcklig mjuk för att jag ska kunna röra mig som en tågångare. Att gå på främre delen av foten är något jag ofta gör helt omedvetet, vilket ibland kanske kan se lustigt ut. Man skulle kunna tro att högklackat skulle vara bekvämt för mig, men det är det inte. Klackskor är ofta stela, har inte plats för tårna och framför allt: jag vill ha hälen fri. Men i klackskor så följer skon och trycket från marken med, även när foten är böjd.

Jag köpte till sist ett par nya svarta gympadojor. Jag är ett vanedjur. Men de är mjuka och bekväma och jag kan springa på tå i dem.

Det här inlägget postades i Kroppsbild/-funktion och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

