Just shoot me

Ibland när folk runt omkring mig diskuterar vargjakten, så känner jag det nästan som om jag inte har rätt att uttala mig. För det är så självklart att jag tycker det ska finnas varg i Sverige, och helst dubbelt så många som det finns nu. ( Däremot är jag inte helt oresonlig, en viss skyddsjakt ska finnas. ) Visst har jag studerat genetik och läst rapporter om varg i andra länder, men det känns ändå som att en ”varulv” som jag inte har rätt att säga något.

Starkast var känslan i vintras, när jag satt och åt tillsammans med mitt ex familj och bekanta. Frågan kom upp på tal utan att jag gjorde något för att styra det dit, och jag passade på att sitta och lyssna. Lyssna och höra vad ”vanligt folk” tycker i frågan. Samtidigt var jag vargigare än vanligt, hade svårt att sitta fint på stolen eller gå vanligt. Hela tiden var jag nervös för att det skulle märkas; Jag ville ju inte göra folk nervösa med mitt sätt. Det kändes konstigt att höra folk sitta och resonera om ”ens” folk. Om hur många som ska finnas, om huruvida vissa livsstilar (jakt med hund t ex) var viktigare att bevara än en svensk population av varg. En slags skräckblandad förtjusning.

Tack och lov fanns det ju ingen risk för mig att bli skjuten i vilket fall som helst.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Just shoot me

  1. Fadime skriver:

    Jag kom över din blogg av en slump. Jag hade aldrig hört ordet ”teriantrop” förut, visste inte att man kunde känna som du. Intressant, man lär så något nytt varje dag!

  2. Fadime skriver:

    *man lär SIG något nytt

Kommentera

