Nyfikna

Ett forum som jag hänger på mycket, werelist, har på sistone fått en ny användare som sticker ut lite mängden. De flesta där är teriantroper, eller något liknande. Men denna gång är det en vanlig snubbe, som inte alls identifierar sig med djur särskilt mycket, men som är nyfiken på oss. Jag nämner inga namn, utifall att han använder samma användarnamn på andra sajter etc.

Vissa tror att han är ett troll. Han kan ställa så oerhört simpla, men samtidigt aningens kontroversiella frågor. Han verkar dock vara ärlig, om än dålig på att uttrycka sig finkänsligt. ”Are you guys otherkin?” och  ”Theriotype or stereotype?” är exempel på trådar som har en ganska simpel frågeställning, men som leder fram till debatt.

Jag tror att ”utomståendes” frågor behövs. Eftersom jag själv en nyfiken person kan jag även förstå mig på andra nyfikna. Själv har jag någonslags fascination för transpersoner, som också är en slags gränsbrytare med underligt förhållande mellan personlighet och kropp. Men för att teriantropi och otherkin(ism?) någonsin ska undersökas ordentligt från ett vetenskapligt håll så krävs nog att vi blandar in andra. Det görs mycket forskning på andra mentala olikheter, från autism till transexualism till ”vinnarskallar”, så varför inte på detta också?

Jag dör av nyfikenhet, och välkomnar andra nyfikna till att fundera med mig.

Det här inlägget postades i internet och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

