Exkursion

Under sommaren så läser jag floristik, vilket innebär en massa vandrande i olika typer av miljöer tillsammans med andra studenter och en lärare. Idag var vi på en skärgårdsö där vi såg en massa spännande saker. Bland annat såg vi en gammal varggrop, numera övertäckt med glesa plankor, så att inga stora djur kan falla ner. Däremot hade en hel hop med små grodor hamnat nere i gropen. Vi såg även mängder av hjortar. De var ganska oblyga av sig, man kunde komma ganska nära innan hela hjorden sprang iväg som ett högljutt muller. Att bara se dem ligga still i skuggan och vifta på svansen för att jaga bort bromsen gjorde ingenting, men när någon enstaka hjort började springa, ja då väcktes det något. Ett slags intensivt fokus på den springande.

På hela ön var det fullt av broms, mygg och annat elände. Det är sådana naturupplevelser som gör mig glad över att vara människa. Jag har myggsprej, jag kan plocka bort fästingar jag ser, jag behöver faktiskt inte vara utomhus hela tiden. Jag tror jag klarade mig ganska bra. Några myggbett har jag ju fått, men bromsarna slapp jag bli biten av.

På vägen tillbaka, när vi åkte på den lilla båten som tagit oss dit, så älskade jag känslan av vind i ansiktet. Det påminde mig om att springa i motvind, något som jag tycker väldigt mycket om att göra. Kanske ligger förklaringen i att doften från mig då färdas bakåt, medan doften från det jag ska till kommer till mig. Det där är något jag tänkte på redan som liten när jag skulle smyga på mig på kompisar, fastän lågstadiebarn knappast skulle känt vittringen av mig. Och luften där på vattnet var så frisk! Jag älskar Östersjön, det gör jag verkligen.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

