Animal

Av en slump råkade jag höra Miike Snows Animal för första gången ett par månader sen. Först älskade jag låten av rena musikaliska skäl, den fastnar på hjärnan och jag märker hur trevlig den är att nynna på. Men jag började undra över texten, och lyssnade mer noggrannt.

I change shapes just to hide in this place, but I’m still, I’m still an animal.
Nobody knows it but me when I slip, yeah I slip, I’m still an animal.

Nu tror jag knappast att låtskrivaren är teriantrop, sådana förhoppningar leder bara till besvikelse, och hur troligt är det egentligen? Men refrängen slår an hos mig, då jag ofta kan undra ifall någon annan märker när jag ”gör misstag” som att gå på tårna eller gny bland folk. Jag kan behöva dölja mina naturliga reaktioner, genom att låtsas att mitt intresse för rådjuret i skogsbrynet är för att den är söt eller låta bli att gå fram och sniffa på folk som en hälsning.

Resten av texten är mer vag, verkar handla om att vara olycklig med sitt liv och civilisationen i allmänhet. Så antagligen, ännu en gång, får djuren vara en symbol för individens missnöje med samhället. Men låten är bra, och jag rekommenderar Fake Blood remix.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

