Ett mänskligare Sverige

Kristdemokraterna kampanjar med sloganen ”Ett mänskligare Sverige”. I affischerna syns Göran Hägglund i någon form av ”arga leken” mot diverse djur. Kristdemokraterna verkar tycka det är en bra idé att använda sig av djurs symbolik, där strutsen är feg och  hyenan självisk. Jag brukar ofta störa mig på sånt här. Det är just den här typen av demonisering som ger folk, som aldrig ens träffat på djuren, konstiga idéer om vilka djur som är bättre, klokare eller ädlare. Och sen att människan vore bäst. Kanske passar det KD. Enligt bibeln är ju människan skapad som Guds avbild, och andra djur har ingen odödlig själ.

Jag brukar faktiskt inte ens använda ordet ”mänsklig” som i att betyda vänlig, rättvis eller medlidande. Jag använder ordet mänsklig när jag beskriver människors beteende. Som att gå på två ben, skriva, tala ett komplext språk, bo i hus och ha husdjur.

Personligen skulle jag ibland vilja se ett mer djuriskt Sverige. Ett Sverige där andra djur än människor får ta plats, där hotade arter prioriteras framför en viss människogrupps livsstil. Ett Sverige där vi slutar prata om huruvida beteenden är naturliga eller inte, och förstår att det som finns av sig självt är naturligt. Oavsett om det är moraliskt korrekt eller inte. En plats där det djuriska inte nedvärderas som smutsigt eller lågt.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

