Livsstil eller personlighet

Jag tittade igenom vilka sidor som länkar till bloggen. Föga förvånande så är det inte särskilt många, men jag blev lite överraskad när bloggen blev länkad till från ett svenskt furryforum. Tråden handlade om ”djuriskt liv”, vilket enligt de flesta skulle vara ett mer ursprungligt sätt att leva, där man jobbar med kroppen, tar hand om sin egen överlevnad och kanske jagar själv. Då var min blogg ett exempel på motsatsen. Jag vet inte riktigt hur de menar. Jag ser inte min vargighet som ett livsstilsval, eller något slags försök till att komma närmare människans historia. Jag ser det hela som något som bara finns där, ungefär som att vara vänsterhänt eller ha en viss sorts personlighet. Jag försöker inte aktivt leva ett ursprungligt liv. Människan är också ett djur, som många påpekar, så jag ”måste inte leka varg” för att vara ett djur. Det vet jag. Det är inte det jag försöker heller.

Då när jag gör sånt som att odla min egen mat eller annat ”ursprungligt”, då känner jag igen mig bättre i min mänskliga fysik. Hur våra förfäder har länge odlat jorden, hantverkat, dansat och sjungit. Jag hyser stor respekt för det. Men även innan jag ens var intresserad av att sätta någon etikett på mitt beteende, så ylade jag, sprang på tårna och morrade. Det var inget jag gjorde för att bli ett med naturen. Det var något jag gjorde för att det kändes rätt. Ibland gjorde jag sådant, helt enkelt för att jag inte kunde göra på annat sätt. Det känns inte som en vidare bra lösning från överlevnadssynpunkt att snubbla och bryta tån, bara för att man glömmer en stund hur man springer normalt på två ben.

Vareviga gång jag ska förklara det här, så tror ändå folk i slutändan att det handlar om någonsorts val jag gjort. Det jag har valt är att uttrycka mig relativt öppet om mina känslor, inte valt att känna.

En dikt jag skrev två år sen:

Vargaminne
Skogen här har väl funnits för evigt?
Lummiga ormbunkar, fuktiga tallar
Den kalla luften i morgonen

Säg mig, broder, var ska vi smyga
var ska vi jaga och leka
om inte denna plats finns kvar?

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

