Hjärtkörer och inre ljus

Jag var på en gratis ”pröva på” för Open Heart Choir. Ja, det var ganska flummigt. Roligt, absolut, men när en körs tema är ”sånger från hjärtat” så blir det väldigt mycket låttexter som själar, hjärtan, kärlek, frihet etc. Sen skulle man också titta folk i ögonen och allt möjligt socialt. När vi började, fick vi höra att vi var välkomna helt som vi var. ”Inga masker, du behöver inte ens le. Bara se och bli sedd” sa körledaren med engelsk brytning. Så jag kände efter, tillät mig själv att känna mer av mig själv. Jag kände de där välbekanta rysningarna längs ryggen som jag brukar få innan ett skifte. På något vis vaknade jag till och skärpte till mig. Såg verkligheten runt mig: jag i min verkliga, fysiska kropp, bland andra människor i en sal med trägolv. Oavsett om en kvinna satte sig ner på golvet för att ”känna kontakten med marken” eller inte, så tror jag inte det skulle varit passande att försöka klumpigt ta sig fram på alla fyra. Inte så praktiskt heller om man ska sjunga tror jag.

I någon av låttexterna nämnes något med ”andes fria dans, rent och sant” och ”jag är ljus”. I olika sammanhang får man ofta höra om att människor har ett ”inre ljus” eller något åt det hållet. Det är inte vad jag ser när jag blickar inåt. Jag har försökt se det där, något ljust och klart och formlöst. Men blundar jag och tänker mig som något annat än det fysiska, så ser jag päls, tassar mot marken, jordfläckar på nosen, en tunn böjlig tunga och en stjärnbeströdd himmel ovanför.

År sedan, när jag började på en ”kreativ konstkurs”, så talade läraren om just inre ljus. Nej, jag kunde inte måla mig själv som någon oformlig och homogen ljusklump. Lyssnades till ett indiskt mantra målade jag då den känslan jag hade. En sorts hemlängtan till ett hem jag antagligen aldrig haft:

Susitar 2006

Det här inlägget postades i känslor, Skifte och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

