Att arbeta med kroppen

…istället för emot den.

Jag minns att jag läste i Lupas A Field Guide to Otherkin om en alv som sa något i stil med att bara för att han inte kan hoppa mellan träd och se ut exakt som han vill, så behöver han inte sitta bort sitt liv framför datorn, och bli tjockare och klumpigare för varje dag. Istället kan han göra så gott som han kan, för att bli sitt ideal.

Det här tilltalade mig. Jag vill inte modifiera min kropp på något extremt vis, som Stalking Cat gjort. Jag kan inte springa lika problemfritt på alla fyra som jag ibland förväntar mig att göra, men jag kan öva på det. Jag kommer aldrig ha ett luktsinne som en varg, men jag kan låta bli att döva ner det jag har med starka parfymer eller cigarettrök. Det har varit en inspiration för mig när jag tränar, att kanske kan tvåbent språng också kännas lika frigörande, bara jag får bättre kondition. Det har också gett mig en bra anledning att sluta bita på naglarna, något jag gjort så länge jag kan minnas. Helt fri från vanan är jag inte, men mina naglar når numera över fingertopparna. Jag brukar ibland vässa dem och måla dem i färger som vitt eller silver, för att de ska påminna mig om små klor. Nagellacket får mig också att bita mindre.

Denna gång har jag kopparfärgat lack. Jag tycker om metalliska färger.

Det händer även att jag använder kläder eller smink för att förstärka det vargiga jag är ute efter. Inte för att jag sminkar mig mycket, men ibland kan jag tycka om hur jag med hjälp av eyeliner får till den där svarta konturen kring ögat, lik den som vargar har.

Jag har klätt ut mig till varg på maskeradfester. Inte med en hel fursuit, men en svans, ansiktsmålning etc. Tyvärr är det inte lika populärt med hunddjurständer på Buttrick’s som det är med vampyrtänder, och just tänder kan jag ha svårt att fixa. Även om själva känslan att ha på sig extra grejer inte känns så naturlig, så kan jag bli barnsligt glad att se mig själv i spegeln när jag har det på mig. En svans, svarta tunna läppar, fuskpäls som täcker mina axlar. Jag tycker i och för sig om maskerader i allmänhet, och har klätt ut mig både till andra djur men även fiktiva karaktärer. Det konstigaste var nog när jag i lågstadiet var utklädd till Moderna Muséet…

Men det viktigaste för mig, är att få ”tillbaka” funktioner. Vissa människor kan ju röra på öronen. Kanske kan jag lära mig det? Tips?

Det här inlägget postades i Kroppsbild/-funktion och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Att arbeta med kroppen

  1. vargteriantrop skriver:

    Tips för att röra på öronen.. jadu, jag har nog alltid gjort det bara för att det blir i samband med när mina ‘andra’ öron rör sig. Fokusera på att röra dom?

Kommentera

