I människoskepnad

Jag har varit utan el i nästan ett dygn. Nu är det tack och lov ordnat och elen är tillbaka. Jag kände mig fullkomligen handikappad. Det är svårt att skriva uppsats utan dator. Jag gick till biblioteket och lånade en bok jag velat läsa länge, men först nu blev det av: I Människokläder av Leena Krohn (ja, det är en barn/ungdomsbok!). Boken handlar om en pelikan som förklär sig till människa, och försöker leva som en. Bara barn ser vad han egentligen är, vuxna ser bara hans förklädnad. Han längtar hem, men nu har det gått så långt att han inte längre är en riktig fågel heller:

Jag har förmänskligats, det är hela saken, jag har förmänskligats fortare och fullständigare än jag någonsin kunde tro, och här i stan har jag redan en del saker som jag inte skulle vilja avstå från. (…) Jag har hört folk tala om ”naturens stora symfoni”, men det är inte någon symfoni, eftersom den varken har början eller slut eller riktning, den bara finns, evigt och evinnerligt. Och jag har lärt mig att tycka om avgränsningar och slutmål, en avsikt och ett tema, allt sånt som är gjort, tänkt och konstruerat.

Och nu pinas jag av en hemsk misstanke. Jag misstänker att jag kanske inte alls duger som fågel längre. Skulle jag duga till far åt mina egna barn och make åt min fru? Och skulle de duga åt mig… O, det är en förfärlig misstanke, men hur ska jag kunna göra mig av med den?

– I människokläder (Ihmisen Vaatteissa), Leena Krohn

Samma ofullständighet känner jag ibland. När det som jag är van vid dras undan från mig, även om bara tillfälligt, så blir jag vilsen. Det blir mörkt vid fyra, jag kan inte studera. Borde jag inte vara nöjd med att simplare liv, om jag nu kallar mig själv varg? Nej, oavsett vilken ”hemlängtan” jag kan känna till ett annat liv, så vet jag att det här är mitt hem. Stadsliv, språk, vetenskap, teknik och bekvämligheter är mitt liv. Men precis som Krohns pelikanman som föredrar att ligga i badkaret hela dagarna, så måste jag få utlopp för den jag är, någonstans under människokläderna.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

