Human shift

Som en teriantrop vars djuriska känsla varierar med tiden, så händer det ibland att jag känner mig mer mänsklig än vanlig. Om man säger att förhållandet mellan mänsklig och vargig mentalitet hos mig kan mätas i procent, så skulle man kunna säga att jag allt som oftast växlar mellan 20-50% varg på en normal dag. Men ibland uppstår långa perioder där jag är helt mänsklig. Dessa perioder kan vara från ett par dagar upp till en månad eller så.

Med tanke på att man inom i engelskspråkiga teriantropi-kretsar brukar kalla variationer mot det djuriska för ”shifts”, så brukar jag ibland kalla mina mänskliga perioder för ”human shifts”. Balansen har vält över åt det mänskliga hållet. Detta tillstånd kan vara fascinerande för mig. Jag känner mig tillfreds med min fysik, men är mindre intresserad av att utnyttja den. Det blir att jag mest sitter framför datorn eller vid en bok. Jag tycker har inget ovanligt intresse i hunddjur, ett naturprogram på TV får min uppmärksamhet oavsett om det handlar schakaler eller krokodiler.

När jag var yngre trodde jag att dessa perioder handlade om att min vargighet skulle gå över, försvinna. Eller kanske att jag bara inbillat mig alla underliga känslor tidigare. Men nu vet jag att det är såhär jag funkar. Jag varierar, både över stora tidsperioder och små. När jag var 8 älskade jag att yla, gräva med händerna, jaga efter smådjur. Men när jag var 12 gjorde jag det inte. När jag var 14 började jag yla igen, ta långa promenader, morra åt saker som gjorde mig arg och gå på tå. Men även under en och samma dag, en och samma timme kan det variera. Ena stunden koncentrerad på en text att läsa, andra stunden på den där doften av svett som fastnat från sötnosen på min kudde.

Jag tar min mänskliga period med ro numera. När jag inte längre behöver analysera vad det kan bero på, eller ifall jag kommer ”fastna” såhär, så kan jag ta det lugnt. Trygg i vetskapen att balansen inom mig alltid kommer att svänga fram och tillbaka, och istället passa på att göra allt det där som kan komma i skymundan när man är upptagen med att vara varg.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

