En annan sorts integrationsproblem

Tidigare idag pratade jag min vän vargteriantrop/O via msn, och vi kom in på saker som definitioner på ord, vad är gränsen mellan otherkin och teriantropi och vad är orsaken till allt? Det blev nästan existentiellt.

”Du är ju så vetenskaplig”, sa hon. Visst, jag föredrar vetenskap, älskar den vetenskapliga metoden och försöker se längre än mina egna känslor och första intryck. Men det finns en högst irrationell sida av mig. Jag har försökt hålla religion borta från bloggen, jag ville inte någon skulle tro att teriantropi hade med religion att göra. Men religion har absolut med filosofi och inställningar att göra. Om jag har lyckats integrera vargen och människan i mig väl, så vill jag snarare isolera religionen ifrån mitt vetenskapliga intresse. Så när det gäller en slags neuropsykologisk syn på teriantropi och otherkin, så har jag en teori. Men om jag ser på det andligt, tolkar det genom mytologi och riter, så har jag en annan teori.

Jag minns när jag pratade med en annan hednisk vargteriantrop. Vi diskuterade Oden och hans vargar, vi pratade om bersärkar och ulfhednar. För båda hade känt en dragning till Oden, men däremot inte Loke (som ibland kallas ”vargfader”). Kristna Wolf VanZandt har istället letat efter var i bibeln man nämner djurens själar, och det han kallar för ”Dogs of God”. Människor har i alla tider försökt förstå det som är svårt genom religion.

Är jag en person som fötts med abnormal neurologi, och som därför tytt sig till djur och beter sig som ett? Eller har gudarna gett mig en koppling till vargar, för en anledning jag ännu inte förstått? Eller är jag en varg som fötts till människa? Kommer jag någonsin få ett svar?

 

Jag minns när jag pratade med en annan hednisk vargteriantrop. Vi diskuterade Oden och hans vargar, vi pratade om bersärkar och ulfhednar. För båda hade känt en dragning till Oden, men däremot inte Loke (som ibland kallas ”vargfader”). Kristna Wolf VanZandt har istället letat efter var i bibeln man nämner djurens själar, och det han kallar för ”Dogs of God”. Människor har i alla tider försökt förstå det som är svårt genom religion.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till En annan sorts integrationsproblem

  1. Luj skriver:

    http://www.hsperson.com/ den hypotesen är väl liiite inne på dina tankegångar? Jag kom själv i kontakt med begreppet HSP genom samma personer som introducerade mig till otherkin. Och var väldigt fascinerad över hur himla bra det stämde in på mig. Jag har länge gått omkring och funderat ifall jag har Asperger syndrom. Men det är så mycket som ingår i AS som absolut inte är applicerbart på mig. Det är bara känsligheten. Annars, till skillnad från AS generellt, så är jag väldigt emotionellt lagd och har överdrivet lätt för empati. Så där mismatchade ju diagnosen helt och hållet… :S

  2. susitar skriver:

    Ja, jag gick i en neurologisk utredning, men tydligen är jag ganska normal. Lite sämre tålamod än genomsnittet, tydligen. Inget resultat jag förväntade mig. Det där med ”highly sensitive” verkar väldigt vagt, jag menar… vilka störs inte av plötsliga höga ljud? Däremot är jag inte särskilt känslosam eller empatisk, skulle jag tro.

    Det verkar finnas en hel del otherkin/teriantroper som är ovanligt empatiska. Det är nästan som om jag kan se en indelning, de som är mer empatiska än medel och de sämre på att uppfatta subtila signaler. Kanske är det så att människor som kan leva in sig i andras situtation ovanligt bra, också lätt börjar identifiera sig som ”annat”?

  3. Ping: Ygg och ulven | Ulv i Människokläder

Kommentera

