La loupe qui danse

Igår var jag på danslektion som vanligt. Fast vi hade en vikarie, inte så vanligt. Just denna vikarie har vi haft förut. Hon är full av energi och sätter mycket tid på hoppträning. Hon påminner mig om en kanin på det sättet.

Vi övade in en koreografi som var samma som förra gången vi hade henne som vikarie. ”Och mycket fysiskt nu, inget fusk!” ropade hon ut. Någonstans när koreografin började sitta mer ordentligt, så kände den välbekanta rastlösheten av ett skifte. Inom mig såg jag en helt annan bild av min kropp än den som syns utåt. I verkligheten är ju jag som de flesta människor, min bröstkorg är aningens större än min mage, men i min mentala bild av mig själv såg jag rovdjurets starka bröstkorg, och inbuktad mage. (Rent biologiskt så har ju rovdjur kortare tarmar än bland- och växtätare. Jämför en hund med en ko i kroppsbyggnad.) Jag kände mig mycket mer energisk, jag ville springa runt på alla fyra i den stora salen, men min självdisciplin hindrade mig. Som varg ser jag det också som något av en självklarhet att göra det som krävs av en. Jag tror dansen gick mycket bättre i mitt balanserande mellan varg och människa. Jag hade fördelarna från båda tankesätten: jag mindes koreografin, jag höll mig upprätt och kunde använda min kropp till konst, men jag var även mycket mindre rädd för utmattning, mycket mer kraftfull i mina rörelser, mer fokuserad på nuet. Jag tror jag försökte flämta med tungan framme, något som är ganska onödigt för en människa som ändå har svettkörtlar… Kanske såg jag konstig ut. Men jag struntar i det, för den här upplevelsen fick mig att förstå det som någon skrev på werelist länge sen: att man ska lära sin teriotyp att handskas med människovärlden. Att man inte ska trycka undan skiften hela tiden, för man måste lära sig hantera sin verklighet även de stunder man inte är särskilt mänsklig. Utan övning går det inte.

Uppvärmning hade vi förresten till den här låten, vilket fick mig att flina lite. Allting behöver inte vara så jävla korrekt och fint hela tiden.

Det här inlägget postades i Kroppsbild/-funktion, Skifte. Bokmärk permalänken.

Kommentera

