Vargjakten och varulven

Det är såklart att jag har personliga skäl till att bli upprörd över vargjakten. Men även som biologstudent och naturvän blir jag förbannad över den onödiga jakten som finns på varg och lo i Sverige.

Vem behöver vargen? Frågar kritiker. Ja, i Yellowstone kunde man visa på ökad mångfald bland mikroorganismer efter återinförandet av varg. Att vargen dessutom tar älg och andra klövdjur minskar dessutom på risken för viltolyckor, och sätter en positiv press på Sveriges ovanligt stora älgstam. Just nu har vi för få stora älgtjurar (då jägarna tycker det är fint med 12-taggare) och älgar som springer ifrån hot. Ett naturligare tillstånd kan vargarna ge, då de tar främst svaga individer och inte heller dödar älgar som stannar och försvarar sig. Det finns också människor som är villiga att betala för att få guidas runt i ”vargskog”, kanske se spår eller höra ett yl. En ny turism som kan söka sig till glesbygden. Så både naturen och vi själva har nytta av varg.

Regeringens inplanteringsplaner verkar gå i stöpet. Andreas Carlgren (c), miljöminister, har sagt att ”högst 20 vargar ska flyttas”. Han angav inget mininum. Nu när EU kritiserar jakten har han fått det hett under fötterna och försöker se ifall man kan släppa ut djurparksvargar eller flytta in finska vargar. Den finska vargstammen är mindre än Sveriges, men å andra sidan tycker var regeringen om att ta från de som inte har så mycket och ge till dem som har. Djurparksvargarna är inavlade, och dessutom har de ingen vana att klara sig själva. Ifall man ska sätta ut djurparksvalpar hos vildfödda kullar, finns problemet att djurparkskullarna ofta föds lite senare.

Gnäll från jägare och fårägare hörs. Som om en hobby eller ett visst yrke vore viktigare en än hel population av ett djur som inom EU inte uppnått gynnsam bevarandestatus. När djurägare redan nu får ersättning för varje djur som blir taget av rovdjur, och kommunen ger bidrag för att sätta upp rovdjursstängsel, så undrar jag varför vissa klagar. Men i annat fall kan man skaffa sig en gammal hederlig herdehund. I Namibia har man ju sparat ihop för att ge hundar åt bönder, för att skrämma iväg geparder och andra rovdjur från getter och får. Varför skulle det inte fungera i Värmland och Dalarna?

När det gäller hundar som dödats av varg är lösningen enkel. Ha hunden kopplad när ni går i vargrevir. Och nej, hobbyn att jaga med lösspringande hund är inte viktigare än en hälsosam vargpopulation.

”Ökad acceptans”, anger Carlgren som ett skäl till licensjakt på en sårbara svensk-norska stammen. Men efter jakten har det inte synts någon minskning av illegal jakt. Inte heller verkar jägarna vara nöjdare. Det fanns t o m jägare som hotade att bojkotta jakten pga för liten tilldelning. 6 vargar fick skjutas i Dalarna. ”För lite”, sa jägarna och föreslog 60 (!). Det låter knappast som en ökad acceptans av varg. Snarare har de som verkligen avskyr vargen fått mer vatten på sin kvarn, och naturaktivister blir desperata och tar till ligistmetoder för att rädda vad som räddas kan.

—————

Samtidigt sitter jag och dagdrömmer. Jag känner mig nästan handikappad ibland. Jag tänker att när det blir sommar, då ska jag springa ute, då ska jag leka och rulla och… men inser att när jag tänkt på det där har jag tänkt på hela scenariot utifrån en vargs kroppsbyggnad. Jag har tänkt på hur jag skulle springa fyrbent i parken, lekbuga, ta upp något i munnen och springa iväg med det, med en viftande svans. Jag inser att mycket är opraktiskt, andra saker omöjliga. Jag suckar.

Jag träffade nyligen på en självutnämnd ”varulv” på en fest. Jag har inte riktigt förstått hur hon menade (hon hade inte hört talas om orden therian eller otherkin), men det verkar vara en trevlig person och jag ser fram emot att prata med henne igen.

Det här inlägget postades i Kroppsbild/-funktion, vargjakt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

