”Jag och mitt djur” – Fotoutställning

I söndags gick jag och V på utställning. Jag hade läst att utställningen ”Jag och mitt djur” skulle handla om ”hur människan förhåller sig till sina djuriska drifter och sin plats högst upp i naturens näringskedja.” Jag visste konstnärer brukar tolka teman lite hur de vill, men gick dit i alla fall. I fallet med ”djuriska drifter”, kunde det ju, som så ofta, tolkas som sexualitet. Två av eleverna på Nordens fotoskola hade tagit den vinkeln. Den ena hade fotograferat på SM-klubb, den andra undersökt svensk porrindustri. En mer bokstavlig tolkning av ”mitt djur” var väl kanske Ludvig Thunmans ”En vän”, där människor poserar med sina gosedjur. Jag märker att det är hans, ganska vardagliga, bilder som faktiskt får mig att vilja veta mer också.

En person hade gjort sitt arbete om transexuella Naomi. Observera texten vid sidan om:

”Vad utgör egentligen vår identitet och vad är vi på insidan? Vad händer när ens inre djur inte kan acceptera det yttre? Det här är min berättelse om Naomi.”

Så även om ”Jag och mitt djur” handlade mindre om instinkter och djur än vad jag trodde, så ångrar jag inte att jag gick. Det var ju gratis, trots allt. Och man kan skryta med hur kulturell man är. Haha.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

