Kaninen

Jag träffade två goda vänner igår. På väg hem, längs en lite bortglömd gata på Södermalm så fick jag syn på en kanin. Den stod på en uppfart, och jag kunde inte låta bli att springa efter den. Såklart var kaninen snabbare än mig.

Min kompis, som ändå känner mig väl, kunde inte låta bli att säga att jag var konstig.
”Men det var länge sen jag jagade någonting” beklagade jag mig.

Kaniner har jag mest sett norr om stan. På Söder har än så länge hararna dominerat, men tydligen har kaninerna vunnit mark här också. Kaninerna är lite mindre skygga, så det går att närma sig dem bättre. Men även om jag mirakulöst skulle fånga en kanin, vad skulle jag göra med den? Jag kan knappast bita ihjäl en.

Det här inlägget postades i Skifte. Bokmärk permalänken.

Kommentera

