Ygg och ulven

Som ni kanske läst tidigare, så är jag hedning också. Det hade jag varit även om jag inte var teriantrop, och jag hade varit teriantrop även utan min religiösa sed. De insikterna växte fram inom mig separat. Jag ser teriantropi främst som psykologiskt, och möjligtvis neurologiskt, något faktiskt, något som är oberoende av religion. Det finns ju trots allt teriantroper med olika religioner, men även avsaknad av religion.

Den här teckningen gjorde jag när jag var uttråkad och satt på Egalia ett par år sen. Den föreställer min tvekan över guden Oden. Om hur han har negativa sidor, han har ett stort kontrollbegär och lämnar inte ut kunskap till dem som inte kämpar för det. De vikingatida bersärskarna, björnkrigarna, känner nog många till. Men det fanns en motsvarighet som bar vargskinn: varghednarna. Ibland undrar jag om det hade varit den vägen jag tagit om jag levt på den tiden.

När jag satt och tecknade, så kom det fram ett par tonåringar. ”Åh, vad bra du är på ett rita!” Jag höll inte med, sa något i stil med att mina teckningar var medelmåttiga. ”Men, man ser ju vad det föreställer när du ritar!”

Ja, är det deras krav på bra teckningsförmåga, så visst.

Men kunde de se det som inte var det mest direkta och tydliga? Kunde de se varulven framför dem, som i frustration över sitt andliga sökande klottrar ner den rasande och inspirerande guden? Jag minns att jag nämnt min teriantropi där, men främst till ledarna på fritidsgården. Tror däremot inte att någon sa något särskilt. Ledarna ska vara så snälla och förstående, så även när de egentligen vill säga ”Men VA? Va fan säger du?” så nickar de bara lugnt och klappar en på axeln. Numera är jag för gammal för Egalia. Men det kanske är lika bra. Det stället uppfyllde aldrig mina förväntningar ändå.

Men fortfarande kan jag fundera på om gudarna sitter och skrattar åt min förvirring och alla mina vargkänslor.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

