Att ibland låta pälsen synas

Hur öppen jag är med min teriantropi varierar. Ibland tonar jag ner mig. Jag vågar knappt viska ordet, jag skriver inte ner det någon annanstans än på datorn hemma. Jag ber folk att inte prata om min vargighet med andra, jag försöker spela så mänsklig det går. Mitt kroppspråk likriktas, jag är uppmärksam på hur jag ser ut och rör mig.

Men nu har jag börjat mer och mer vågat visa det igen. Att prata om teriantropi med min käraste, som förstår vad jag känner, är en sak som påverkat. Jag vågar prata med honom om det t o m på en lunchresturang i rusningstid, och jag funderade i helgen på att ”komma ut” inför min kusin. Jag tänker sy mig själv en svans, och så får vi se hur mycket jag vågar ha på mig den.

Jag har nog tänkt att folk inte orkar bry sig om alla sorters knäppgökar som finns. Att identifiera sig som delvis varg på insidan är ju inte något som oroar vanliga människor lika mycket som till exempel pedofiler eller sektledare gör. Från en politiker fick jag höra att jag inte ska vara rädd för att representera de grupper jag tillhör. Visserligen sa hon det för att jag frågade om etniska minoriteter, men kanske stämmer det även på andra saker. ”Varför anses just medelålders, vita män vara de normalaste, de är ju också del av gruppen medelålders vita män!”

Så idag, på föreläsningen, lät jag min pojkvän klia mig bakom örat, och jag lät mitt ansikte uttrycka sig på det sätt som kändes naturligast just då. Utan att bry mig om att jag för några sekunder bar på ett hundlikt leende, med halvöppen mun och tungan nästan utanför munnen.

Det här inlägget postades i Komma ut. Bokmärk permalänken.

Kommentera

