Rödvargen

Jag gör ett litet arbete om rödvargen, framför allt ur bevarandesynpunkt, just nu. Efter att ha läst en del torra artiklar om genetik och flockuppbyggnad, så tänkte jag att det kunde vara intressant att kolla på en video eller något.

Jag kunde inte låta bli att yla med då och då. Märkte sen att vår inneboende var hemma. Undrar om han märkte? Han har inte klagat iaf. Haha.

Jag vet inte säkert vilken sorts varg jag ”är”. Det skulle kunna vara rödvarg, men numera är dess population ytterst liten och finns bara på en enda plats i North Carolina i USA. Jag känner att jag trivs bäst i lite kallare klimat. Den östkanadensiska vargen finns längre norrut, och antas vara närmare släkt med rödvargen än med gråvargen. Jag har uteslutit prärievarg på grund av sättet jag ylar, jag tycker hund verkar osannolikt med tanke på hur lite jag skäller och hur svårt jag har haft att förstå mig på människor förut. Jag har dessutom känt att många gråvargsunderarter är ”för stora”. Jag tänker mig själv som ungefär i samma storlek som en schäfer, bara lite smalare.

Kvar finns i stort sett olika underarter av gråvarg, samt östkanadensisk varg, gråvarg/prärievargs-korsning.

Men om teriantropi nu bara är psykologiskt, så kan vargen i mitt huvud vara vilken sorts blandning av olika karaktärer som helst. Bara en mix av vad mitt undermedvetna ser som ”varg”. Men när jag säger att jag är en varg, och folk tänker på vargar som är större än människor, så känner jag att jag måste säga något. Och därför letar jag efter hur jag lättast beskriver mig själv.

Det här inlägget postades i internet, Skifte och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

