Dröm om varulvar

Jag drömde att jag var hos mormor och morfar. Jag och min mor fick sova i en liten gäststuga (bastuhallen?) på deras gård. Stugan hade ett gigantisk panoramafönster, som jag kunde se ut i skogen från. På natten såg jag några vargar passera förbi, och jag ylade. Trots att jag var inomhus hörde de mig, och kom närmare. Det dök upp några till också. De gick alldeles fram till fönstret, och vi tittade på varandra. De var så vackra!

Sedan somnade jag, och plötsligt väcktes jag i drömmen igen. Det var morgon, men fortfarande mörkt, och morfar kom och in sa att någon hade glömt stänga igen om djuren på kvällen, och nu hade vargar tagit sig in och anfallit dem. Jag kände mig skyldig för att kanske ha lockat vargarna närmare gården, men jag drog på mig kläder och stövlar och gick in ladugården. Jag minns inte att jag skulle ha sett några döda djur, men på något sett visste jag att vargarna hade tagit både får och höns, och en gris. Jag såg vargarna sitta uppe på en slags hylla i ladugården. Men nu såg de inte ut som förut. Snarare som håriga människor. De var varulvar, och de anföll mig. Jag lyckades undvika dem, men jag funderade på om jag borde be dem att göra också mig till varulv. Men jag beslöt mig för att inte ge dem den glädjen, jag var arg på dem för att de dödat mormor och morfars djur.

Någonstans där tog drömmen slut. Det är inte första gången jag drömmer att jag blir  angripen av varulvar eller vargar. Ofta har jag sådana drömmar när jag inte riktigt fått utlopp för min vargighet, när jag på något sätt uppfattar mitt ”varulvs-jag” som ett hot, om än bara ett hot mot någonsorts ”anständighet” och social anpassning.

Det här inlägget postades i Drömmar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

