Red Riding Hood – Recension från en varg

Jag gick och såg Red Riding Hood igår. Lite sent, det vet jag. Den har slutat gå på de flesta biografer, och där jag gick och såg den gick den på en väldigt liten salong.

Så, de flesta vet nog att jag tycker om sagan om rödluvan, men vad tyckte jag om den här filmen? Nåja, jag hade inga stora förväntningar. De flesta recensioner hade gett den dåligt betyg, och dessutom hade jag ju hört om att filmen riktade sig främst till tonåringar, ungefär samma målgrupp som Twilight-filmerna, regissören var till och med samma!

Filmen handlar alltså om Valerie (Rödluvan) som bor i en by som plågas av en varulv. Varje fullmåne offrar de boskap till varulven, men en dag hittas ändå Valeries syster dödad av vargen. Byns präst kallar till sig en känd varulvsdräpare, fader Solomon. Sen går det mesta av filmen ut på att Valerie är kär i en kille, men förlovad till en annan, plus lite detektivarbete med vem i byn som är varulven.

Mycket av filmen lämnade mig besviken. Snygg är den, och varulven i sig såg inte helt fel ut. Det kunde ha varit värre. Men skådespeleriet lämnar en del att önska. Det finns ingen variation, allt viskas fram med lite lagom panik i rösten. Det känns lite pretentiöst. Få av karaktärerna är intressanta heller.

Men en karaktär jag tyckte om, som mest är en lätt bortglömd biroll, var pojken Claude. Antagligen en utvecklingsstörd gosse, som gör korttrick och talar konstigt. Han påminde mig bitvis om den historiska varulven Jean Grenier. Tyvärr är Claudes roll inte särskilt stor.

Filmen försökte hårt med att skapa en sagostämning, men det blev mest bara lajv. Särskilt mycket från själva sagan fanns inte med, även om Valerie visserligen bär den stora röda huvan, och varulven dödar hennes farmor.

Inte heller tillfredställde filmen mina rovinstinkter. Våldet syntes knappt och någon adrenalinrush kom inte. Slutsats: vill ni se en bra film som baserar sig på Rödluvan, se Company of Wolves.

 

Det här inlägget postades i Nyheter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

