Sådana godingar till dovhjortar

Befinner mig just nu på en forskningstation i biologi i Sörmland. Här finns det både höns och tama dovhjortar. Båda är urgulliga. En av sakerna jag fått göra här under min praktik är att flytta på höns och tuppar från olika hönshus. Vilket innebär att man måste fånga dem med händerna. Inte så svårt när man väl fått grepp om det, men det varierar med individen. Vissa är väldigt passiva, andra (speciellt unga tuppar) är skrikiga och spinger runt i rummet en massa.

Att jag tycker om att fånga höns, och även att klappa hjortarna har inte enbart med vetenskapligt intresse att göra. Det är också trevligt eftersom jag sällan får uppfylla mina jaktinstinkter. Att valla höns eller iaf känna lukten av hjort på nära håll tillfredställer rovdjuret i mig lite grann.

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Sådana godingar till dovhjortar

  1. Lu skriver:

    Hej igen! Det glädjer mig att du nämner vallandet, det beteendet har jag också, vilket jag upptäckt på senare tid. Jag bor på en bondgård, så jag har ”vallat” både ankor och kalvar. Nu är väl jag mer åt kattdjurshållet, men jag tror jag förstår vad du menar med instinkterna… för mig handlar det om en situation av otroligt fokus. Att läsa djurets kroppsspråk och veta exakt var det vill springa och när, och att kunna styra djuret enbart genom att flytta den egna kroppen, att hitta och använda det exakta avstånd som krävs för att balansera ett djurs flykt- och ståstillinstinkter. För mig är ögonkontakt ett redskap, hur är det för dig?

  2. susitar skriver:

    Ögonkontakt är en del av det, men inte lika viktigt som att ha koll på benen, det är ju trots allt de som sköter springandet hos djuret. Haha.

    Nämen även vallningen hos vallhundar härstammar från vargens repertoar, och jag skulle tro att det just handlar om uttröttande jakt, när man vill hålla ett byte ifrån sin flock etc. Då måste man kunna veta hur man ”styr” ett byte. Hos vallhundar har istället instinkten att nedlägga ett byte avlats bort, och själva vallningen dragits åt det extrema hållet.

Kommentera

