”Transspecies”

Det här är lite gammalt, men kanske värt att nämna. I januari fick jag ett mail från RFSLs fritidsgård för ungdomar, Egalia. Jag är numera lite för gammal för att hänga där, men jag hittar inte hur man avskriver sig från deras nyhetsbrev.

I vilket fall som helst, meddelandet handlade om hur de skulle bilda en ”transgrupp”, med samtal, som var öppen för ungdomar, och även upp till min ålder. Då ville jag väldigt gärna skapa kontakter mellan teriantroper/otherkin och transpersoner. Jag tror att vi har mycket gemensamt, som en känsla av att kroppen inte stämmer överens med identiten, gränsöverskridande, förlöjligande från andra osv. Så jag skickade följande mail då:

Hej!
Jag vet att er grupp för transpersoner (eller folk som ”funderar” som ni uttryckte er i mejlet jag fick), är för … ja, transpersoner. När det gäller kön är jag ganska cis, så jag kan knappast klassas som transperson i den meningen. Men jag har lidit av vad som kan kallas för ”species dysphoria”, dvs en känsla av att vara född i fel art. Numera lider jag knappast längre, har accepterat min plats, men identiferar mig fortfarande som ett djur inuti. Kallar mig själv teriantrop/otherkin. Vissa saker som transpersoner brottas med känner jag igen mig i. Sånt som att glömma bort hur ens biologiska kropp ser ut, eller beteende som inte passar in i normen.

Så jag frågar ifall det vore en idé att jag som ”trans-djur” skulle få diskutera i er grupp? Eller skulle jag bara störa folk?

Mvh —-

 

Svaret jag fick var:

Hej —-,
fint för att du hör av dig till oss.

Vad gäller startgrupperna så handlar det om att skapa ett forum för samtal kring tankar och upplevelser relaterade till kön och trans.
Träffarna hålls av ledare och följer ett specifikt tema varje gång som är kopplat just till erfarenheter av att vara transperson.
Det handlar inte om att du skulle störa folk utan mer om att du inte tillhör målgruppen för träffarna.

Hoppas du hittar ett annat sammanhang där dina erfarenheter är i fokus.

Ha det fint

Jag hade sett fram emot att IRL sitta och diskutera öppet kroppsbild, samhällets bemötande etc med transpersoner. Jag vet att vissa transsexuella tror att man driver med dem när man säger att man identifierar sig som något annat än människa. Det är absolut inte min mening. Jag är nyfiken på deras erfarenheter. För mig finns en ganska stor skillnad i varg och människa. En varg går på fyra ben, en människa på två. En varg har utmärkt luktsinne, en människas är sämre. En varg använder inte redskap, det gör en människa. Men hur stora skillnader finns det mellan man och kvinna? Att man kan uppleva även sådana subtila skillnader, som dem mellan kön, vill jag veta mer om. Vi kanske kan ge varandra stöd, genderqueers och ”speciesqueers”?

Det här inlägget postades i internet, känslor, Komma ut, Kroppsbild/-funktion och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

