Freakshow

Det är lustigt det där. Outsiders, när de söker folk att filma, skriver sånt som ”varm dokumentär” med ”intresse” och försöker vara så vänliga. Men de flesta som tittar vill bara bli chockerade, skratta åt människorna i programmet. Klippen sprids vidare till andra medier, och då blir det ännu mer modern freakshow över det hela. Förvånande nog har Café ett betydligt mer sansat och balanserat furry-reportage på deras hemsida. Här förklaras termer, ursprung, och vad som faktiskt händer på de beryktade konventen.

Jag minns när en journalist från Aftonbladet intervjuade mig om teriantropi. Intervjun kom aldrig med i tidningen, antagligen för att jag inte var chockerande nog. När han frågade om jag kunde gå med på att ”varga mig” framför en kamera, och jag sa nej, jag är inget jävla cirkusdjur … så var det nog det som gjorde att tidningen förlorade intresse. Journalisten i sig var trevlig, jag förstår pressen han jobbar under.

Jag är glad att jag inte ställde upp.

Istället jobbar jag med att förklara otherkin, teriantropi osv till vanliga människor utan att försöka skrämma dem. Skulle de se mig i ett djupt skifte utan en grundlig förklaring först skulle jag absolut bli stämplad som dåre. Jag har fått massor av träffar på bloggen sen jag skrev om Outsiders-avsnittet igår.   Jag hoppas att jag kunnat informera, fylla luckorna som programmet lämnade. Kanske gett ett annat perspektiv än de flesta bloggar som gärna vill påpeka hur ”sjukt” det är när vuxna människor tar sig an djurattribut.

Kanske härstammar denna rädsla för ”djurlika människor” från att många anser människor vara bättre än andra djur. Människor ska tydligen ha en värdighet som inte andra djur har. osv. Men människor är djur också. Och vissa människor önskar att de vore något annat.

Men seriöst… jag har funderat på filma mig när jag är skiftad någon gång. För jag har faktiskt ingen aning om hur jag ser ut då. En varg har bättre saker för sig än att tänka på hur man framstår.

Det här inlägget postades i internet, Nyheter, Skifte och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

