Pälsbollmössa – slöseri med liv!

Idag såg jag fem personer iklädda pälsbollmössa. Ni vet, den där trenden från förra året med stickad mössa och en liten pälsdetalj på toppen?

Jag blir illamående. Jag är i allmänhet mot pälsindustrin, men pälsbollmössan och liknande påhitt tar nog priset. Pälsen används inte ens för att värma huvudet! Ett oerhört slöseri med liv. Jag blir illamående när jag tänker på att rävar och minkar hålls i små burar, utan något att fördriva tiden på, känna stanken av alla andra djur i burarna omkring … När de dödats, så flås skinnet av dem och resten av kroppen blir antingen avfall som används till biobränsle, eller mat åt de djur på farmen som ännu lever!

Se den här videon från Finland om hur pälsuppfödning kan se ut:

 

Detta i ett land som tillhör EU, och där uppfödarna och politikerna skrytit om hur bra djuren på pälsfarmerna har det.

I djurparker finns det massa regler om hur djur bör hållas. De ska ha helst ha tillgång till både inom- och utomhusinhägnad, berikning (dvs aktiviteter) och kunna utföra sina naturliga beteenden. Det finns massa bestämmelser om hur stora inhägnaderna måste vara, och att djuren ska kontrolleras av veterinär osv. Ifall djur som föds upp som pälsdjur skulle ha samma rättigheter, stora inhägnader och överraskningar som bryter monotonin, då vore det en annan sak (även om stereotypier ibland utvecklas även i djurparker). Men när man vill ställa krav på pälsuppfödarna, krav som att minkar ska få bada (naturligt beteende), då gnälls det om ekonomiska förluster, att branschen inte kommer kunna fortsätta. Är det rätt att det existerar industrier som bara går runt ekonomiskt på grund av vanvård?

Jag hade stor lust att säga något till vissa av dem jag såg med pälsmössa. Satt mitt emot en kvinna på tunnelbanan, jag tror hon märkte att jag var på dåligt humör. Men vad ska man säga? Hon är en okänd människa, hon skulle bara bli defensiv och ignorera mig.

Det här inlägget postades i Info och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Pälsbollmössa – slöseri med liv!

  1. Cheyenne skriver:

    Håller med. Och om det är en stickad mössa passar det väl med en stickad boll på, inte päls…

  2. Cheyenne skriver:

    Jag är inte emot användning av päls. Men i så fall ska det vara från djur som ”blir över” från slakt. Som typ kossor, men grisar har nog inte så mycket till päls…
    Kaninpäls är också okej tycker jag. Men i så fall päls från svenska kaniner som man vet inte har plågats i små burar.

Kommentera

