Två teriantroper går på djurpark

(ännu ett inlägg jag av någon anledning glömt publicera. Detta är från juni i år)

I lördags var jag på Parken Zoo i Eskilstuna med V. Han ville såklart helst sitta hela dagen hos geparderna, men jag drog honom runt så att vi såg varje djur som fanns där. Här är några bilder:

Överlag tycker jag om Parken Zoo. Men sandkatten (som för övrigt är jättesöt) visade stereotypa beteenden, dvs, ett tecken på allt inte står rätt till. Kanske har den för lite att göra, eller en för liten inhägnad. Katten gick fram och tillbaka i en åtta, och man såg hur sanden på det stället var riktigt nedtrampat. Fast jag har sett värre, järvarna på Skansen exempelvis.

I slutet av dagen köpte V mig ett gosedjur jag kollat lite på i souvenirbutiken. En afrikansk vildhund. Den väckte väl mina modersintinkter eller något? Jag blev hursomhelst väldigt glad och ganska så rörd. Nu har jag en till ”valp”, när är på det humöret. Jag tror verkligen jag skulle hellre vilja ha vargvalpar än människoungar i framtiden, men det kommer ju knappast att hända.

Till vänster, den afrikanska vildhunden jag fick av V. Till höger, gråvarg jag fått av mor.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Två teriantroper går på djurpark

  1. vinkeldinkel skriver:

    Stackars sandkatt :( jag blir så ledsen när jag ser djur med för små inhängnader…

  2. susitar skriver:

    Jag har hört mer skit om Parken Zoo senare, när jag träffade på en djurskötare som förut jobbat där. Deras chef ska tydligen vara oseriös, och parken ska ha haft problem med någonsorts loppor eller löss?

    Sandkatter är nog väldigt svåra att hålla i fångenskap. Såg samma art i Berlins zoo, och även den uppvisade stereotypa beteenden.

  3. Ping: Parken Zoo kritiserad | Ulv i Människokläder

Kommentera

