Recension av Howling III

En dag ringde min mor mig.

”Hej, vill du ha en varulvsfilm?”
”Va?”
”Den kostar vara 30 spänn. Det finns Howling III och Howling IV”
”Öh… ta trean då. Tack”

Hon kom hem med den DVD. På omslaget står det Howling III med röda ”läskiga” bokstäver, och ovanför är det illustration av någonsorts varulv med långa klor. Texten på baksidan beskriver att filmen utspelar sig i Sibirien, där forskare experimenterar med en varulv. När jag sen faktiskt tittade på filmen visade det sig att det inte stämde alls.

Howling III handlar inte så mycket om varulvar som om var-pungdjur. Ja, du läste rätt. Filmen utspelar sig i Australien, så ”naturligtvis” är hotet inte från varulvar utan från varpungvargar (”varpungulvar?”). Filmen kretsar främst kring en ung kvinna  (Jerboa) från en by med varpungvargar. Hon flyr byn efter att en man där försökt antasta henne. Hon tar sig till Sydney där hon träffar en ung amerikansk man som älskar skräckfilmer. De två blir förälskade. Men Jerboas klan vill hämta tillbaka henne, samtidigt som de letar efter en rysk varulv som ska stärka klanen.

Jag tänker inte berätta mer om handlingen. Den blir ganska förvirrad efter ett tag, men i allmänhet så kan man säga att den sympatiserar starkt med Jerboa, och visar att en varulv/varpungvarg inte behöver vara ondskefull. Den tar tillfället i akt också och visar upp australiensisk natur och en av bifgurerna är en aborginier (min favoritkaraktär i filmen). Men filmen är förvirrande, specialeffekterna skrattretande dåliga och kunskapen om pungvargar brister. Däremot så får den iaf ett plus för att den försökte vara originell. Jag har inte sett dem andra Howling-filmerna, så jag kan inte säga om hur väl trean står sig i förhållande till dem andra.

Sammanfattningsvis: Se den om du är ute efter en riktig b-film att skratta åt, eller om du är desperat efter australiensiska hamnskiftare. Annars inte.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.