”Barn ska läras att hålla sig till normerna, för att inte bli mobbade”

eller ”Hur man uppfostrar mobbare”. Det här inlägget kanske är aningens off-topic, men är något jag personligen bryr mig mycket om.

Jag blir fruktansvärt upprörd varenda gång jag ser vuxna människor (ofta föräldrar) som tycker att det är fel att tillåta sin barn att vara sig själva, att sticka ut från mallen… för att de är rädda för att barnen kommer att bli mobbade. ”Om min son bad om en Hello Kitty-tröja, så skulle jag inte låta honom få det! Han är en ju en pojke!”, ”Men barnet till ett homosexuellt par kommer bli utsatt i skolan!” eller ”men det såklart jag ska köpa en Iphone till mitt barn, annars kommer hon bli mobbad”.

Ni vet den där gamla ”barn som blir slagna, lär sig att slå”?

Vad tror ni händer med ”barn som blir tvingade att vara normala”? De kommer att ta det deras föräldrar säger eller antyder, eller dåliga idéer från sina jämnåriga som inte föräldrarna utmanar, och ta det vidare. Har någon sagt ”nej, du kan inte ha den mössan, den är ful”, så kommer barnet lära sig att det är okej att påpeka att någon har fula kläder. Har föräldrarna sagt ”var inte krånglig, bete sig som normalt folk!” så kommer barnet att lära sig att det är fel att vara annorlunda.

Det värsta var någon som helt allvarligt menade att allt är på sin plats så länge ens egna barn inte blir mobbad. Istället för att arbeta med stämningen på skolan, eller uppmuntra barn till att vara respektfulla, så ska man få sitt barn att smälta in. ”Men om Lisa inte är tjock, då kanske de mobbar någon annan?”

Det är aldrig den mobbades fel.

Mobbning beror på dålig stämning, bråkig miljö, människor som känner ett behov att mobba, brist på respekt. Inte på att någon är tjock, har glasögon eller tycker om fantasyböcker. Vill klassen ha en syndabock, kommer den att hitta ursäkter att ta någon.

Jag har blivit retad och mobbad i olika former under min skolgång. Jag har betett mig illa mot andra också. Jag kan säga att när jag retade en pojke, så trodde jag inte att jag gjorde något fel. Lärarna hade ju knappt reagerat när en grupp skrämde och retade mig regelbundet, så att försöka ”hämnas” på en individ som gjort mig upprörd, det är väl bara rättvist? Hade jag inte redan fostrats in i maktkampen i min oroliga skola, hade jag nog inte fått för mig att trycka ner andra. Men i mitt fall, så bad jag om ursäkt för mitt beteende, och han jag betett mig illa mot förlät mig och vi är vänner idag. De som mobbade mig bad aldrig om ursäkt.

Jag kan se den här mobb-attityden även idag, hos vuxna. Det som är konstigt, det ska man förlöjliga, skratta åt, peka ut. Man kan dra elaka skämt, be dem att ”skaffa hjälp!” fastän det inte är något som behöver botas, kalla dem tokiga fastän man knappt känner dem. Det ska tittas på Idol-auditions, och skratta åt dem som inte kan sjunga (trots att de blir lurade av att först höra från en annan jury att de förtjänar att gå vidare). Man tittar på dokusåpor där folk bildar pakter och röstar ut varandra…

Själv vet jag vad jag tycker är bättre. Hellre mobbad än mobbare. För jag vet att jag inte har något att skämmas för när jag blir mobbad. Men är jag elak mot någon stackare, som jag var under en period i lågstadiet, då har jag något att ångra än idag.

Det här inlägget postades i känslor, Komma ut. Bokmärk permalänken.

En kommentar till ”Barn ska läras att hålla sig till normerna, för att inte bli mobbade”

  1. RL skriver:

    Jag känner igen mycket av det du skriver, och det är väldigt galet att vuxna, särskilt föräldrar, inte vågar låta sina barn vara som de är. Jag har i och för sig haft tur i det avseendet, åtminstone för det mesta.
    Det borde ju vara att normen som man SKA hålla sig till är att inte mobba.

Kommentera

