”Jag är en varg” … eller?

Jag växlar mellan hur jag beskriver min teriantropi. Säger jag att jag känner mig som en varg, identifierar mig med vargar eller att jag är en varg? Dessa skillnader i hur jag lägger fram det påverkar hur personen jag pratar med uppfattar mig. Det mest vaga och lättaste att acceptera är just ”jag identifierar mig med vargar”. Detta berättar dock inte något om mitt beteende eller längtan att vara en varg. Snarare låter det som om jag har vargen som favoritdjur, tycker vargar är sympatiska och kanske känner igen mig i dem på ett symboliskt plan. Säger jag istället ”jag identifierar mig som en varg”, så förstår nog personen att det handlar om något personligt och t o m djupt, men det berättar ännu inte särskilt mycket om mina känslor eller mitt beteende, utan kanske låter det som en frivillig identifikation: som om jag hade bytt namn eller tillhörde en knasig subkultur.

”Jag känner mig som en varg” är det som jag brukar föredra när det gäller djupare diskussioner med någon jag känner, där det finns tid att förklara. För det handlar inte om något jag valt, utan det handlar om känslor och erfarenheter, där det närmaste att jämföra med är varg. Problemet med detta är att ifall personen inte lyssnar ordentligt, eller det inte finns tid för att fortsätta resongemanget, så låter det som om jag led av klinisk lykantropi, en mental sjukdom där man tror att man förvandlas fysiskt till ett djur.

”Jag har en vargs själ” och liknande har jag sett folk svänga sig med. Problemet för mig är att jag är ganska agnostisk när det gäller tron på själar. Jag vet helt enkelt inte om det finns något sådant som en själ. Och om något sådant fanns, så hur vet jag att mina känslor och konstigheter verkligen stammar från själen, och inte hjärnan eller något annat? Ibland säger jag ”ifall det finns något sådant som en själ, så har jag nog en vargsjäl”. Lite mer ödmjukt. Dessutom, pratar man om själar så låter det direkt som religion. Att jag är en vargperson är inte religion. Det säger inget om min tro på gudar, övernaturligheter. Inget om vilka högtider jag firar. Det säger ingenting heller om moral, etik. Men pratar man om teriantropi som om det är något andligt/religiöst, så kan folk tro att det handlar om en sekt.

”Jag är en varg” är något man kan säga till andra teriantroper. Där behöver vi inte förklara lika mycket som för andra. Vi kanske beskriver lite av våra ”symtom” (beteenden, skiften, drömmar), eller hur vi kom fram till just specifikt den art vi kallar oss själva för… men vi delar samma grundläggande känsla. Säger någon till mig ”Jag var så räv-ig” igår, så förstår jag ungefär vad som menas. Problemet med detta sätt att uttrycka det på, är att vi inte kan veta om vi ÄR våra djurtyper på riktigt, på riktigt. Handlar våra beteenden om något som finns spontant inom oss, eller har vi undermedvetet härmat ett visst djur tills det blivit en del av oss? Kan vi veta vad en faktisk varg eller häst tänker? Är vi verkligen olika djur i människokropp, eller bara förvirrade människor? Använder man detta uttryck till folk som inte är insatta i teriantropi, så är risken att folk igen tror att det handlar om någon form av psykisk sjukdom och hallucinationer, även om man själv vet att man är människa 100% fysiskt.

Därför växlar jag med hur jag uttrycker mig, beroende på vem jag pratar med och hur mycket tid jag har. Jag försöker vara ödmjuk, och tänka på att jag inte vet varför jag känner på det här viset. Det bästa jag kan försöka göra, är att beskriva för folk varför jag kallar mig just för varg (till skillnad från något annat djur) och, när det gäller riktigt nära vänner, hur de bäst förhåller sig till mina skiften.

Det här inlägget postades i Info, Komma ut. Bokmärk permalänken.

Kommentera

