Människor, naturen och andra arter

Jag började en ny kurs nyligen: Naturresurser  och samhällen. Jag trodde det skulle bli liknande som när jag läste bevarandebiologi. Där jag verkligen kunde känna igen mig i mina kursares värderingar, och där naturen uppskattades som den var. Den här kursen kan säkert bli lärorik, men jag den får mig att bli irriterad på hur det mänskliga samhället fungerar. Jag har lust att skrika ”åt helvete med ekonomi och sociala sammanhang! Naturen är värd att bevara för sin egen skull!”.

Ofta tycker jag att människopopulationen borde minska. Ja, vi ska också minska vårt användande av naturresurser (jag har dåligt samvete för det här också!), men om vi alla ska ha det drägligt, så måste populationsökningen klinga av. Synd att det är så tabu att säga det. Det är okej för människor att kontrollera andra arters populationsantal, skjuta av, stänga in, döda ena, odla andra… men andra arter hindras hela tiden från att påverka människan, och människan vägrar kontrollera sig själv. Påminner lite om början på Den Långa Flykten. Förutom att ingen solgud har skapat effektiva naturliga fiender för människan.

Hur blir man en del av lösningen istället för problemet? Jag kan försöka vara stolt över att jag inte köper en massa prylar, handlar mycket begagnat, återvinner. Men jag vet ändå att jag förbrukar mycket mer resurser än jag borde. Jag äter kött, jag duschar ofta, jag förbrukar mycket el. Jag studerar för att lära mig att ”rädda världen”. Men vad hjälper det, när emot mig finns kapitalism, den mänskliga naturen och århundraden av miljöförstörelse?

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

