Kobra om vetenskap och konst

Onsdagskvällar har blivit mina tv-kvällar. Det sänds tre utmärkta program: Från Sverige till Himlen, Svenska dialektmysterier och Kobra. I gårdagens avsnitt av Kobra (hittas här) handlade det om vetenskap, kanske framför allt genteknik, implantat och den transhumanistiska rörelsen, och hur den påverkar kulturyttringar.

En av konstnärerna som medverkade i programmet var Lucy Glendinning med hennes verk ”Feather Child”. Vackra vaxdockor föreställande sovande människobarn, men alldeles täckta i fjädrar likt fåglar. Enligt skaparen själv handlade det om en fundering på vart genmodifiering skulle leda, om ifall människor skulle kunna låta bli att använda det för sin egen fåfänga, var drar vi gränsen? Hon lät ganska skeptiskt alltså till tekniken. Men jag känner åtminstone en som skulle nog göra vad som helst för att få se ut som ett av Glendinnings ”fjäderbarn”. Hos många teriantroper växer hoppet när vi ser vad man kan göra för kroppsmodifikationer. Problemet är väl att det är svårt, nästintill omöjligt, att kombinera sådant med det mänskliga samhället. Dessutom är majoriteten av de modifikationer som finns nu (tatueringar, linser, spetsiga öron) enbart kosmetiska. Kom tillbaka när man kan göra en fungerande svans, eller göra luktsinnet bättre, säger jag.


Feather Child, Lucy Glendinning


Feather Child II, Lucy Glendinning

Annonser
Det här inlägget postades i Kroppsbild/-funktion, Nyheter och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s