”Varför ska ni vara sådana coola djur för?”

Den här frågan dyker upp då och då, från människor som tycker att teriantroper är lite löjliga. ”Men åh, alla är bara typ stora rovdjur. Varför finns det inga insektsteriantroper va?”

Okej. Det verkar som att majoriteten är större däggdjur, specifikt rovdjur, och bland dessa är hundfamiljen vanligast. Det finns gott om rävar, vargar och hundar. Man skulle kunna säga att eftersom teriantropi-communityn online har sina rötter från varulvsforum, så är vår terminologi fortfarande kraftigt färgat av varulvsmyter. Stora sajter heter sådant som Werelist, Weresource och Wulf Howl! Det är alltså lättare att hitta till oss resten om man börjar i den änden alltså. Och när det väl har uppstått en majoritet av vargar och andra rovdjur, så känner många med annan djuridentitet inte igen sig. Medan jag delar sådant som jaktinstinkt, och liknande kroppstyp med många andra rovdjur, så finns det inte mycket beteenden jag delar med sjöfåglar eller ormar.

Men det finns en massa ”ocoola” djur, om man definierar ”ocoolt” som ett ofarligt och gärna mindre djur. På internet har jag kommit i kontakt med råttor, kaniner, insekter, små apor, fåglar av olika slag (t ex svan och papegoja), en snigel, fiskar osv. Om det hela handlade om önsketänkande och att vilja ha ett kraftfullt alterego… vem skulle vilja vara en bönsyrsa?

Det kanske helt enkelt finns mer vargar, tigrar och björnar än vad det finns skalbaggar och möss. Jag har inget bra svar för varför. Ingen vet ju vad som orsakar teriantropi.

Sen vill jag också säga emot att vargar vore sådär ”jättehäftiga och farliga”. Visst, det är någorlunda stora djur, med vassa tänder och man bör ha respekt för sådana. Men jag kan säga att jag inte känner mig jättecool, och jag är ofta trött på många vargbeundrare (s k wolfaboos) på internet. För det finns folk som tycker om varg och vet mycket om varg, men majoriteten av tonåringar som tycker att ”vargar är coola” vet inte så mycket. När de sedan spyr ut falsk information och stavar dåligt, skapar de problem för alla seriösa människor som vill bevara vargen.

Är vargar coola? Jag komma på flera djur jag personligen tycker är mycket häftigare. Jag beundrar kattdjur av alla slag; smidiga och slanka. Järven är ett annat djur jag tycker om, dessa rovdjur kan fälla byten som är mycket större än dem själva och helt utan en flocks hjälp. För att inte tala om björndjuret, som överlever det mesta!

Varg är varg. Alla djur är unika på något sätt. Men när man ”är” ett själv, så blir det svårt att se det där som andra pratar om. Jag är ju så van. Jag kan inte kalla vargen för mitt ”favoritdjur” lika lite som de flesta människor skulle kalla människan för sin favorit. Det känns konstigt att säga något sådant, eller hur?

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till ”Varför ska ni vara sådana coola djur för?”

  1. RL skriver:

    Känner igen det här så väldigt mycket. Det finns gott om ”ocoola” djur, men de riskerar litegrann att försvinna i mängden. Fast just att djur är coola eller ocoola är rätt konstigt sätt att tänka, för i min värld är de allra flesta fascinerande och intressanta.

    Som varg, eller om jag nu har fel och är något annat snarlikt hunddjur, känner jag mig inte ett dugg cool. Jag känner mig som mig själv, mest hela tiden. Men tyvärr tycks många tro att vargar är aggressiva enstöringar som är mordiskt sinnade mot allt som rör sig, vilket ju inte alls är sant…

Kommentera

