Aktivism – även för teriantroper?

De delar jag av internet där jag har mest kontakt med andra therians/otherkin är framför allt Werelist och Tumblr. Jag har haft ganska svårt för stämningen på tumblr generellt, men jag tyckte om att folk var så öppna, och engagerade. De pratade om aktivism och att få ”vanliga människor” att förstå. Däremot har Werelist en väldigt rationell och sansad prägel, när tumblr-otherkins kan ibland bli lite väl hysteriska.

Men nu finns det en tråd om aktivism på Werelist. Ja, kanske inte aktivism som många tänker sig det. Det finns inget tal om att samla in pengar, starta demonstrationer eller liknande. När det gäller ett ämne som det här, så måste man starta mjukt. Att göra en hemsida, eller helt enkelt berätta om teriantropi för läkare och psykologer, kan ses som en form av mjuk aktivism. För till skillnad från andra grupper, som ofta blivit aktivt diskriminerade och som velat ha ändringar i lagstiftning eller andra konkreta ting, så vill de flesta otherkin bara bli respekterade som vanligt folk och lämnade i fred.

För även om det inte finns någon allmän diskriminering mot oss, så beror det kanske främst på att vi är okända och dolda. Men är det en bra strategi att vara säker så länge man är tyst?

Jag menar inte att det vore eftersträvansvärt att få till stånd en separat diskrimineringslagstifting eller att vi ska kunna bete oss hur som helst i det offentliga rummet. Men vore det inte väldigt trevligt att kunna säga ”jag är det här” utan att bli rädd för att få sparken, bli förlöjligad, hotad? Vore det inte trevligt om psykologer kände till det här tillståndet, så att inga missförstånd uppstår? Vore det fint med en fysisk plats att träffas på, där vi kan vara oss själva?

De flesta teriantroper jag känner är inte lika utåtriktade med det som jag. Men för mig är det viktigt att skriva på nätet, och försöka påverka folks bild. Jag besvarar hatiska bloggposter med information. Jag är villig att svara på frågor. Jag har pratat med psykologer och företrädare för föreningar som jag tror är relevanta.

Det mest gör jag semi-anonymt på internet. Sen är jag öppen med många av mina vänner och familjemedlemmar. Men jag vågar inte gå ut med mitt efternamn här, eller ens ett foto på mitt ansikte. Jag vill inte att arbetsgivare googlar, hittar något de inte förstår, och därför bli arbetslös.

Men just rädslan över att det ens kan ske, borde vara en tillräcklig anledning till att hjälpa varandra mer. Stå upp för er själva!

Det här inlägget postades i internet, Komma ut och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Aktivism – även för teriantroper?

  1. Ping: Aktivism – även för teriantroper? Del 2 | Ulv i Människokläder

Kommentera

