Vanliga människors inställning till otherkin

Ofta hör jag om teriantroper eller otherkin som blivit dåligt bemötta när de talat ut om sina känslor. Själv har jag oftare träffat nyfikna eller neutrala människor, än negativa. Jag började fundera på om det är så att jag har haft tur helt enkelt, eller ifall de jag hört talas om haft otur? Nu finns det säkerligen kulturella skillnader mellan hur man förhåller sig till annorlunda personer, men jag började med att helt enkelt göra en omröstning på familjeliv.se. Det är ett forum som riktar sig främst till gravida och föräldrar, och fungerar som min ”verklighetscheck”. Eftersom målgruppen för forumet är så pass neutral, så tänkte jag att där skulle jag få reda på vad ”vanligt folk” tycker.

Här är tråden, för er som vill se den. Den har rubriken ”Din inställning till otherkin?” och i texten förklaras vad orden ”teriantropi” och ”otherkin” innebär.

Här är resultaten:

1. Jag tappar tron på mänskligheten. 2.Nä, fy så löjligt, får man skratta? 3. Teriantroper ok, men hur kan man identifiera sig som något hitte-på som alv eller drake? 4. Bryr mig absolut inte. 5.Intressant, vill veta mer. 6.Ok, jag accepterar. Respekt.  7. Annat

I cirkeldiagrammet nedan har jag slagit ihop olika kategorier, för att få ett hum hur vanligt det är att inställningen är negativ (alt. 1-3)/positiv (alt. 5-6)/neutral (alt. 4 +7).

Som ni ser är fördelningen ganska jämn. Till saken hör också att jag i tråden använde ordet ”otherkin” som samlingsnamn för alla som identifierar sig om något annat människa, och teriantrop som en kategori av otherkin. Detta bruk av orden är ganska vanligt på internet, men alla håller inte med om att se teriantroper som en kategori av otherkin.

När människor skrev mer detaljerat om sina åsikter i tråden, framgick det att många förväxlade det hela med furries (specifikt fursuiters), kanske efter Kanal 5s förvirrande framställning om furries. Många frågade också om mina personliga erfarenheter som teriantrop, även om jag hade hoppats på att folk röstade mer efter själva konceptet än efter vad de tyckte om mig som person. Många hade också delade meningar. De kanske tänkte först insinktivt ”fy så löjligt” men ville ändå veta mer, och sa att de ändå skulle föröska respektera en person med en sådan identitet. En del drog paralleller till ”annat flum” som exempelvis religion.

Men slutgiltigen så skulle jag vilja tipsa de teriantroper/otherkin som vill ”komma ut” att framför allt fundera överhurde uttrycker sig. Min erfarenhet är att det lönar sig att vara påläst, ödmjuk och våga tala om hur man kommit till slutsatsen att man är det man är. Det kan vara värt att förklara skillnaden mellan furry fandom (hobby) och teriantropi (identitet).

Kommentera gärna. Vad är era erfarenheter av att ”komma ut”? Tror ni att en internetomröstning kan göra verkligheten rättvisa? Borde jag haft med andra alternativ?

Det här inlägget postades i internet, Komma ut och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Vanliga människors inställning till otherkin

  1. Rusty skriver:

    Jag är både teriantrop och furry :)

  2. susitar skriver:

    Nej, det är ju inte särskilt konstigt i sig. Jag vet många teriantroper som hänger i furry-kretsar, för att furries accepterar djurbeteenden lättare än andra. Så man kan vara båda, eller dessa olika saker var för sig. Precis som att alla alv-otherkins inte är fans av Sagan om Ringen. ;)

Kommentera

