”Musik lugnar den vildaste best”

Nu såhär, någon timme efter konserten Symphonic Fantasies, så tänkte att jag fortsätter på musikspåret. För visst finns det något talessätt, något i stil med att musik lugnar vilda djur? Eller har jag fått det om bakfoten?

I vilket fall som helst, så vill jag inte säga att musik i allmänhet skulle ha en viss effekt på mig. Musik kan göra mig vargig, mänsklig eller hjälpa mig att få balans. Det beror på. Ibland kan dessa olika känslor finnas i en och samma låt t o m! Musik som låter som yl, eller har rytmer som påminner om att springa på alla fyra, det är musik som sätter mig i ett mer varglikt tillstånd. Musik där texten är viktig, där rytmen varierar mellan olika stycken, det är musik som triggar igång det analytiskt mänskliga. Ibland, när jag vill slappna av och försöka skapa en balans mellan varg och människa inom mig, så lyssnar jag på mantran.

Så det är inte så att musik i sig alltid är samma sak. Det finns så många olika sorters musik. Det är en av de sakerna som nog är bäst med att vara människa. Att få tillgång till den rika kulturskatten som musiken innebär, att inte längre vara begränsad till den egna rösten, utan istället ha en mängd instrument att kombinera och välja mellan. Men då och då, tycker jag ändå att den vackraste musiken är en grupp som ylar, och där stämmorna rör sig och ändras så att gruppen låter större än vad den är.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

