Skillnaden man/kvinna gentemot människa/varg

Jag har i flera år följt Trollhares blogg. Den är numera inte lika aktiv som den var förr, men å andra sidan verkar Trollhare själv må bättre nu än på länge? I vilket fall som helst så är det en blogg jag kan rekommendera. Jag minns inte exakt hur jag hamnade där första gången, men jag började följa den eftersom jag var intresserad av Aspergers syndrom på den tiden (hade pojkvän med diagnosen). Men på senare tid har jag snarare fortsatt att läsa den på grund av inläggen om könsidentitet. Trollhare är en transman med Aspergers syndrom och ADHD, och skriver om dessa saker.

Men nu till det jag skulle fokusera på.

En gång i kommentarer till ett av hans inlägg så dök frågan om teriantropi upp. Trollhare har någon form av band till kaniner, men upplever ”kaninighet” och ”manlighet” på väsenskilda sätt. Jag förklarade på vilka sätt jag känner mig som en varg och fick följande svar av min blogg-idol:

”Det låter väldigt likt min egen beskrivning av transsexualism :)

Varför drar jag upp det här? Jo, för att vissa transsexuella personer har tagit illa upp av mina jämförelser. Det är väl en sak att något inte faller en personligen i smaken, men de har ofta fått det att låta som att genom att identifiera sig som en annan art, såhånar man transpersoner överlag.

Sen en annan sak, som visar på mina egna fördomar, eller vad man nu ska kalla det. Jag tvivlar inte på att transsexuella verkligen känner behovet av att uppfattas som könet de identifierar sig som, eller att hormonbehandling etc verkligen kan göra en stor skillnad i deras välbefinnande. Men en sak har jag alltid stilla undrat: vad är det för skillnader mellan män och kvinnor som är så stora att man känner så starkt? Kanske är det lätt för mig att säga, som är cis, och ganska nöjd med att uppfattas som tjej och att ha en kvinnlig kropp (inte för att jag är jättetjejig heller, men).

Det är lätt att peka ut skillnaderna mellan människa och varg. Upprätt gång, fyrbent gång. Ingen svans, svans. Bra färgseende, bra luktsinne. Kort ansikte, lång nos. Osv. Det är rejäla skillnader, även i beteende.

Försöker jag kommer på grundläggande skillnader mellan män och kvinnor fastnar det typ på sådana detaljer som könsorganen, skäggväxt och röstläge. Liknande skillnader lägger få människor märkte till hos andra arter. Testa exempelvis att gissa könen på dessa katter!

När jag försökte fråga om just dessa (i mina ögon) små skillnader, fick jag svaret:

”Btw, det är första gången någon har sagt att de är små. Tack! Det brukar vara rätt jobbigt när folk pratar om hur oändligt stor skillnad det är och vilken otrolig drastiskt och dramatiskt förändring jag har framför mig och bla bla bla :D

Hm. Kanske är det verkligen så som många menar. Att det mänskliga samhället är oerhört ”könat” och folk hänger upp sig på det där något enormt. Själv är jag väl inte helt fri från sådant heller, men jag skulle vilja säga att jag genom min teriantropi lärt mig att förstå transpersoner bättre, eller åtminstone från en annan synvinkel. För även om de samhälliga strukturerna kring kön och art är väldigt olika, så kan jag sympatisera med tanken att ha ”fel slags kropp” och inte bli sedd för den man är. Sen att det är betydligt lättare att fixa skäggväxt på någon som inte har det, än att fixa päls på mig, det är något jag helt enkelt får acceptera. ;)

Det här inlägget postades i internet, Kroppsbild/-funktion och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Skillnaden man/kvinna gentemot människa/varg

  1. hjsndjbcd skriver:

    jag är varg sorry?

Kommentera

