Ibland avskyr jag mänskligheten

Det är barnsligt. Jag vet. Men ibland när folk kläcker ur sig dumheter som ”det fanns säkert en bra anledning till varför de utrotade vargen förr” eller ”det finns inget sådant som mänsklig överpopulation” (men samtidigt tycker det finns ”för mycket” av någon annan art), så skäms jag över att vara född människa. Jag blir så oerhört bitter när jag hör om hur människor förstör miljön medvetet för att tjäna pengar. Jag blir rädd när jag hör om folk som pratar om att döda varg, även om jag vet att det inte är mig de pratar om.

Människor ska väl vara kloka, eller hur? Homo sapiens. Men så finns det ändå så mycket dumhet och inskränkthet.

Jag vet att ett par gånger så har någon, kanske för att försöka få mig att förstå hur löjlig jag låter, eller för att skämta lite, sagt: Men om du nu tycker att mänskligheten borde dö ut, varför tar du inte livet av dig själv då?

Men de vet inte att jag flera gånger funderat på just det alternativet. För att jag skäms över att vara en del av den här arten, för att jag saknar den arten jag ”borde” fötts som, för att kanske leda med exempel? Men jag vet också att dödsfall får folk att bara föröka sig fortare, och att sorg får människor att bete sig irrationellt. Så det skulle inte bli någon god handling att dö ung precis. Istället lägger jag ner kraft på att få barn och unga att bry sig om naturen, och tänker antagligen inte skaffa några barn (det behövs ju inte fler människor).

Det här inlägget postades i känslor, vargjakt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

