Artikeltips: Varghybrider i Nordamerika

I Nordamerika finns det gråvarg, prärievarg, rödvarg, östlig varg och så tamhund. Men hur hänger dessa samman, är rödvargen bara en hybrid mellan gråvarg och prärievarg? Hur varierar storleken på hunddjur med geografi? Har prärievargar parat sig med tamhundar?

Om detta och mer om du trycker på denna länk (engelska): Hearty Ingredients of Canis Soup. 

Jag ser artikeln som en bra introduktion, och det finns förstås riktiga vetenskapliga artiklar och rapporter för den som vill veta mer. Forskare verkar inte helt överens om ursprunget och släktskapen mellan dessa olika hunddjur, och det blir inte lättare av att de lätt hybridiserar…

För min del förklarar det här en del av min egna förvirring. Det är svårt att med säkerhet säga om jag är gråvarg, prärie-gråvargshybrid, östlig varg, någon form av påpälsad rödvarg etc. Det är närbesläktade arter med liknande beteende och som kan hybridisera.

Jag har mapp med vargbilder på min dator. Jag sparar långt ifrån alla bilder jag hittar. Jag sparar bara bilder som jag känner igen mig i på något sätt. Det är bilder på gråvargar (av olika underarter), rödvarg, östlig varg, prärievarg, hybrider och även ett par bilder på varglika hundar. Jag försöker pyssla ihop hur jag ”borde” se ut genom den här metoden. En varg har rätt sorts nos, en annan har rätt storlek på öronen, en har bekanta ansiktsdrag osv. Men en varg med någon form av prärievargsanlag, det verkar rätt. Det känns så självklart på ett sätt jag har svårt att förklara. Det skulle förklara mitt höga tonläge när jag ylar, det skulle förklara min känsla av att ha en smal prärievargslik nos, men varför jag å andra sidan ylar istället gläfsar/tjuter och varför jag anser hjortar vara mina främsta bytesdjur.

Det här inlägget postades i Info, internet, Kroppsbild/-funktion. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Artikeltips: Varghybrider i Nordamerika

  1. Ping: Ny forskning om hybridisering mellan gråvarg och prärievarg | Ulv i Människokläder

Kommentera

