Vilddjursbarn

Jag hyser en skeptisism mot tanken på att skaffa egna barn. Jag har varit kolloledare, läxhjälp, barnvakt. Jag har lekt med barn i släkten och tjuvlyssnat på barn som talat med varandra. Så det handlar inte om att jag inte har någon erfarenhet av barn. Snarare handlar det om att ett eget barn skulle vara en människa som jag delar mitt hem med.

För även om jag skulle kunna anstränga mig i ett uppfostra ett barn, finns det inga garantier för att barnet skulle bli som jag ville. Barnet kanske inte blir klokt och påläst. Barnet kanske rebelliskt gör tvärtemot som föräldrarna vill när den väl blir gammal nog. Då kanske jag har gett upphov till ännu en människa som förstör miljön, ägnar sig åt ytlighet och ser ner på dem som är annorlunda.

Men så såg jag den här trailern:

En tanke slog mig. Tänk om ett eventuellt barn som jag och min V skulle få, inte skulle vara en typisk människa, utan en valp? Det finns inga studier i ärftlighet av teriantropi, personligen har jag inte heller någon erfarenhet av det. Men kan man uppfostra ett barn till ett vilddjur? Om far spinner när han håller barnet i famnet för att lugna det, kommer barnet senare spinna när hen är lugn? Om mor slickar barnet rent från blod och fostervätska efter födseln, istället för att låta sköterskor torka med handduk, hur påverkar det barnet? Om mor ylar med barnet i skogen, som andra sjunger ”Mors lilla Olle”? Om föräldrarna alltid talar om djur som individer med känslor och vilja och personlighet, kommer barnet att känna igen sig i dem bättre?

Men framför allt, vore sådan uppfostring etiskt? Skulle barnet kunna anpassa sig till att ha ett djuriskt hem men gå i en civiliserad skola?

Allt jag vet är att tanken på ett vilddjursbarn, ett som jag inte skulle behöva dölja mig själv inför, får mig att le. Tänk, någon som vore på min sida i den här konstiga mänskliga världen.

Det här inlägget postades i känslor och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

