QX och att vara sig själv

Jag läste QX idag på tåget mellan Stockholm och Uppsala. Jag kan spontant känna att tidningen blivit bättre, förut kändes den ganska sunkig men den kan faktiskt diskutera politik och andra lite djupare ämnen numera. I många av intervjuerna nämndes lättnaden av att vara sig själv: från att inte behöva vara så macho till att vara öppen om sin HIV-status.

Jag är bisexuell och har varit helt öppen om det sedan jag slutade högstadiet. Visst finns det en lättnad där. Men det finns saker jag inte kan vara öppen om. Jämfört med andra teriantroper och otherkin är jag ovanligt öppen om min djuriskhet. Men jag känner fortfarande att jag måste lägga band på mig. Hela tiden, förutom möjligtvis när jag är ensam i skogen (men tittar mig ändå över axeln) eller när jag är med min pojkvän. Det är inte som med andra saker, där jag kanske har en professionell roll på jobbet eller när jag pluggar, och sen kan jag ta av mig den på fritiden. För jag är rädd för att ifall det kommer ut att jag känner på det här viset, så kommer jag mista arbetstillfällen. Om jag beter mig avvikande bland folk, så kanske jag blir utsatt för brott. Bär jag svans ute, så kommer jag få obehagliga kommentarer. Och även mina närmsta vänner vågar jag inte riktigt släppa människomasken inför. Jag kan prata om det i viss mån, men jag vågar inte göra det som känns naturligt, eftersom jag inte vill besvära dem.

Finns det något hopp? Eller är det bara att acceptera att så ser det ut?

Det här inlägget postades i Komma ut. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till QX och att vara sig själv

  1. Frida skriver:

    Vad har du för jobb? (nyfiken i en strut)

Kommentera

