Min vän tror på mig mer än vad jag tror på mig själv

Jag har inte träffat min vän (låt oss kalla honom AB) på länge. Han har varit allvarligt sjuk, och sen hade jag min flytt, och … ja. Men nu träffades vi i helgen och hade mycket att ta i kapp. Vi hyrde en dålig film (Skinwalkers, se inte den), ät godis och snackade en massa. Vi pratar ofta om religion och upplevelser som är lite utanför det vardagliga. Sådant man inte kan prata om med vem som helst. Vi kom in på det här med min vargighet eftersom jag läste att filmen var inspelad i Ontario i Kanada, och sa att jag gärna vill åka dit någon dag.

AB har minnen från tidigare liv. Eller ja, han säger, han kan inte vara säker på om det är just minnen från faktiska händelser eller något annat. Men dessa är viktiga för honom. Det kanske låter flummigt, men jag litar på att han faktiskt upplever det så. Sen om dessa minnesbilder är från faktiska tidigare liv eller om det är något annat, det kan man ju inte vara säker på. Jag är ganska skeptisk gentemot reinkarnation faktiskt, haha.

Men jag talade om hur jag oftast inte känner igen mig i varulvsfilmer. Varulvar brukar ju användas för att symbolisera något annat: primitiv aggression, pubertet, sexualitet eller fara. Jag gnällde en del på idioter som tror de är smarta och säger ”men hur kan du känna dig som en varg, när du inte kan veta hur en varg tänker egentligen?”
För att beteenden som är tydliga även för utomstående leder mig i den riktningen. Att yla, jaga, vilja ha en lång nos och spetsiga tänder, att rulla på golvet och gå på tå… låter det inte som en varg?

Men min vän AB avbröt mig och sa:

”Jag tror det är möjligt att veta. Oavsett hur, så tror jag det är möjligt för dig att veta hur det faktiskt är att vara en varg”

Ja, det är fint av honom. Han tror mer på mina upplevelser än vad jag ibland tror på dem själv. Jag plågar mig själv med skepticism och måste hela tiden bekräfta vad jag upplevt genom att läsa vetenskapliga publikationer och annat. Men han tror på mig, det är väldigt skönt.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Min vän tror på mig mer än vad jag tror på mig själv

  1. Frida skriver:

    ”Blood and chocolate” är en film om varulvar, eller om en tjej som förvandlar sig till en sån.
    Du skulle gilla den tror jag, om du inte redan sett den, då kanske du säga vad du tyckte? Jag gillar såna filmer.

  2. Purre skriver:

    Det går nog att veta på ett ungefär hur det är att vara varg, om rätt arbete görs.. Det går nog i alla fall att komma mycket nära. Jag har redan nämnt Stanislavskigrejjen i en annan kommentar.
    Poängen är dock att du vill vara hur du upplever att en varg är, det behöver inte vara krångligare än så.

Kommentera

