Ulven om abort

Jag läser då och då om folk som kritiska till abort. Frågan är inte helt okontroversiell, ens i Sverige. Jag är helt för den abortlagstiftningen vi har idag, som är ganska generös. Men anledningen till att vissa av abortmotståndarnas argument inte funkar, är nog att jag inte identifierar mig helt som människa. Här fokuserar jag på känslomässiga argument. Många av deras argument som nämligen inte handlar om känslor eller moral, kan nämligen krossas med vetenskap. Nåväl:

”Allt liv är heligt, och ett befruktat ägg är ett nytt liv”
Jag kan på sätt och vis sympatisera med ”allt liv är heligt”. Men när det kommer från köttätare, så är det väldigt svårt att inte reagera på dubbelmoralen. Jag äter själv kött, okej. Men jag är medveten om att min konsumtion leder till att en varelse som annars kanske aldrig skulle fötts, föds upp och dödas för min skull. Om vi jämför ett tidigt embryo med ett vildsvin, exempelvis, så ser vi att embryot varken har förmåga att känna, tänka, ta beslut eller kommunicera. Det kan vildsvinet, men ändå är det många abortmotståndare som ser det okej med jakt och köttätande. Hur blir med livets helighet då?
Dessutom kan man inte skydda allt liv. När vi tar antibiotika dödar vi bakterier i massor. När vi äter, även om det är vegetariskt, tar vi ju död på växten eller ”växtembryot” fröet. Vi dödar löss när vi får det i håret, och trampar ner diverse kryp när vi går.

”Men människoliv är viktigare!”

Nej. Speciellt inte om det är ett eventuellt människoliv, något med mänskligt DNA, men utan några känslor, förhållanden, ansvarstaganden etc. I regel motsätter jag mig mot antropocentrism, vilket detta vore ett exempel på.

”Skulle du kunna göra abort även om barnet klarade sig utanför magen?”

Det här är en knepigare fråga, men personligen skulle jag nog kunna göra det. Förresten är frågan inte helt relevant, eftersom det endast vid mycket svåra omständigheter är lagligt med sen abort. Låt mig berätta om i höstas, då jag var orolig för en eventuell graviditet. Jag hade läst att även med p-piller finns en liten risk, och ibland kan man få menstruationsliknande blödningar även under en graviditet, vilket leder till att man inte skulle märka det i tid för abort. Jag hade också gått upp lite i vikt under hösten, så jag var orolig. Det var ju ytterst osannolikt, men jag vill verkligen inte ha barn. Åtminstone inte nu, kanske ändrar jag mig någon dag. Jag började fundera på vilka valmöjligheter som finns för en gravid kvinna som inte vill ha barn, men gått så pass långt i graviditeten att abort inte kunde utföras. Min instinktiva tanke var ”man äter väl upp barnet”. Många djur, under hög stress, kan äta eller överge sin avkomma. Jag var så pass stressad över tanken på ett människobarn, att min första tanke vore att äta upp den. Sen insåg jag att detta inte vore lagligt heller. Men nej, jag var förstås inte gravid. Tack och lov, så slipper jag den nojan.

 

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

