”Det är ju så vi människor funkar”

Jag hör det här argumentet då och då. Senast när jag kritiserade en person för sin antropocentriska världsyn, att jag inte höll med planeten Jordens existens vore meningslös utan människor, eller att människor vore den viktigaste arten.

När man får höra att ”men det är ju naturligt för människor att tycka vi är viktigare än allt annat” osv, så vill jag ibland bara skrika ”Jaha, men då kanske det är naturligt för mig att INTE tycka så då, för jag är inte bara människa!”

Men det går ju inte. Jag kan inte berätta för folk varför jag känner så passionerat för miljöfrågor och djur. Kan inte berätta varför jag inte tänker som ”alla andra”.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till ”Det är ju så vi människor funkar”

  1. Bard skriver:

    Jag tycker det är synd att man inte kan säga att man är teriantrop eller liknande rakt ut utan att ”normalt folk” tycker att men hör hemma på ett mentalsjukhus. Och sen det faktum att dem flesta anser sig överlägsna andra arter är faktiskt rätt fel, jag menar bara för att man är människa betyder inte det att andra arter behöver vara underlägsen en själv.

  2. Purre skriver:

    På sätt och vis kan en ju säga att det är naturligt, eftersom det är ett uttryck för ens självbevarelsedrift. Men en liten ynka gnutta självinsikt kan en lätt komma förbi sådana små tokigheter i sinnet.

    Rent objektivt skiter väl universum i om det finns människor eller inte.

Kommentera

