Lever jag i en tvärtom-värld?

Jag får då och då höra att man aldrig ska jämföra teriantropi med något ”allvarligt” så som sexuell läggning eller funktionshinder, för icke-straighta och handikappade blir ju illa behandlade på riktigt!

Jag är inte straight. Jag har en kronisk sjukdom. Även om jag ibland har råkat utför missförstånd pga det, så är det verkligen undantagsfall. De flesta, åtminstone i Stockholm, accepterar bisexualitet och ser det inte som något konstigt. Jag har lagen på min sida, ingen får sparka mig pga min bisexualitet eller astma. Jag kan diskutera dessa saker med vem som helst, i stort sett. Folk känner till vad bisexualitet är, åtminstone på ett ungefär (även om missuppfattningar finns).

Men för teriantropi har jag blivit mobbad, jag kan inte nämna det i förbifarten och tro att allt löser sig, det finns ingen lag som hindrar en arbetsgivare från att sparka mig pga att jag känner mig som en varg.

Det finns ingen strukturell diskriminering, nej. Men pga det historiska faktumet att HBT-personer har blivit (och på många ställen, är) diskriminerade, så finns det numera mängder av stöd. Lärare fortbildas till att vara mer inkluderande, barnböcker skrivs, det finns grupper och festivaler och fina slogans som ”all kärlek är bra kärlek”.

Men vart kan jag vända mig som teriantrop? Vi är få, utspridda, okända. Jag drömmer om att bilda en förening, men hur ska det gå till när vi är så få? Och de flesta föredrar anonymitet?

De flesta säger att hbt-personer blir diskriminerade dagligen, men teriantroper aldrig kommer att råka ut för något. Men varför säger mina erfarenheter tvärtom? Kanske lever jag i en tvärtom-värld.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Lever jag i en tvärtom-värld?

  1. Purre skriver:

    En sajt för Anonyma Teriantroper?
    Folk kan få ställa frågor och anonyma teriantroper kan svara?

    Jag skickade just in ett barnboksmanus till förlaget http://www.olika.nu, de kanske skulle vilja veta mer om detta? De gillar ju jämlikhet!
    Kanske skulle skriva ett par barnböcker om det själv.. låter lite kul faktiskt!
    Jag gillar teriantroper i alla fall! KRAM!

    • susitar skriver:

      Det finns ju förstås gott om sajter och bloggar (främst på engelska då). Men jag längtar efter någon form av IRL-sammanhang. Därför arrangerar jag träffen i sommar, t ex.

      • Purre skriver:

        Jättefin idé! Se om du kan få något lokalt filmteam att dokumentera träffen?

      • susitar skriver:

        Det vore ytterst dumt att dra dit något kamerateam, med tanke på hur anonyma teriantroper brukar vilja vara. Det är som en reporter som frågade mig om jag ville ställa upp en artikel med namn och foto, och jag sa nej. Gärna en artikel, men inte namn och foto.

        Jag vill inte riskera att folk blir hånade och kanske får problem i karriären. Just integriteten är ju problemet med en vanlig förening också, eftersom det brukar vara standard att styrelsens kontaktuppgifter (inkl. namn) finns ute.

Kommentera

