Rekommenderad läsning om köns- och artidentitet

Att jämföra trans med teriantropi är kontroversiellt, men inte helt ovanligt. Jag själv försökte förklara i neutrala ordalag vad jag menar när jag säger att jag identifierar mig som varg, och personen jag pratade med frågade då: ”Så ungefär som för transexuella då?”

Jag är inte transexuell. Så jag kan ju inte veta om det är likadant, åtminstone inte bara av egen erfarenhet. Det finns en del teriantroper och otherkin som är trans på olika sätt, och de kan väl jämföra erfarenheterna mer direkt. Bland dessa är det vissa som tycker det är likt och fullt jämförbart. Någon sa t o m att missnöjet med fel art var större än missnöjet med fel kön för denne. Vissa trans-otherkin tycker att erfarenheterna är olika och inte bör jämföras. Bland annat för att transsexuella ofta diskrimineras och utsätts för våld, något som sällan händer teriantroper.

Min personliga åsikt är att alla som är ”annorlunda” på något sätt bör se likheterna i varandra istället för olikheterna, och hjälpa varandra. Idag är det vanligt för en utsatt grupp att börja sparka nedåt på en ännu mer utsatt (eller okändare, konstigare) grupp, för att ta sig uppåt och behålla sin ställning. Jag känner själv igen det från HBT-sammanhang, som först på senare år börjat öppet tala om psykisk sjukdom eller fetishism. Kanske för att förr var vanliga fördomar mot bland annat homosexuella att de var psykiskt sjuka läderbögar allihopa. Idag är vissa transsexuella rädda för att teriantropi som ”uppenbart inte finns på riktigt” ska förstöra deras chanser till rättvisa, vård och acceptans.

 

Nåväl, jag börjar glida från ämnet. Anledningen till att jag började skriva detta var för att Akhila, en transmaskulin teriantrop skrev On the appropriation of trans* narratives by therianthropes på sin hemsida. En text jag verkligen rekommenderar, då han har letat rätt på diskussioner om detta ämne från rätt så långt tillbaka i tiden och citerat intressanta saker.

Det här inlägget postades i internet och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Rekommenderad läsning om köns- och artidentitet

  1. Akhila skriver:

    Thank you for linking my stuff. :)

  2. Men jag tänker spontant att teriantropi är något så okänt för människor och samhället i stort och att dessa personer därför sällan utsätts för diskriminering. Istället rör det sig om massivt osynliggörande och noll kunskap liksom. Kanske?

    • susitar skriver:

      Ja, det är så jag tänker. Att ifall teriantropi var lika synligt och känt som vissa andra saker, skulle vi kanske se mer diskriminering, förlöjliganden etc. Jag har själv blivit mobbad för det, men å andra sidan är det ett fall, och kanske inte riktigt ett mönster.

Kommentera

