Skulle de förstå eller acceptera?

Igår fick jag inbjudan till min kusins födelsedagskalas som var idag. Så, i panik åkte i lunchtid till SF-bokhandeln i Stockholm för att köpa honom en present. Han och jag är ganska lika (nördiga), så jag har lätt för att komma på presenter åt honom i alla fall…

Men, till saken. Butiken öppnade först kl 12, och eftersom jag ville vara i god tid så kom jag fram dit ungefär fem i tolv, och fick därmed vänta en stund utanför stänga dörrar med andra nördar. Samtidigt är det ändå sommar, okej väder och Gamla Stan, så det passerade mycket folk medan jag stod där och väntade. Jag tittade på en del ansikten av dem runt om mig. Jag funderade. Vad är sannolikheten för att någon där skulle vara teriantrop eller liknande? Och vilka av dessa människor, om de fick reda på hur jag identiferar mig, skulle skratta åt det? Vilka skulle vara förstående? Vilka skulle ignorera hela ämnet och låtsas som jag aldrig sagt något?

Jag tänkte också på vilken stor skillnad det är på hur folk reagerar på en viss egenskap eller identitet, beroende på om de känner någon med denna egenskap eller inte. Det är lätt att skratta åt ”knäppgökar på TV”, men om en person man känner väl sedan erkänner sig vara lika knäpp, fastnar skrattet. Intressant det där.

På så sätt, så hoppas jag att påverka folks inställningar gentemot teriantroper och otherkin genom att helt enkelt prata om det med mina vänner. Eftersom de vet att jag inte är tokig, så kan de sedan säga emot andra som säger att folk som jag är tokiga, galna eller farliga. Kanske få någon att ändra sig, eller åtminstone tänka efter innan de förolämpar främlingar.

De sociala bandens kraft är stark bland människor.

Det här inlägget postades i Komma ut och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Skulle de förstå eller acceptera?

  1. Ghost skriver:

    Appropå ingenting… tror du att det kan bli ”tvärtom” också. Att ett djur blir mer än bara djuret?
    Jag känner en hund, en hund som många gånger ter sig så mänsklig… till och med har ett medium sagt till ägarna att ”er hund är inte bara hund, hon har en människas själ”.

    Hon, alltså hunden, har en blick som ibland läser av en på ett sätt jag aldrig innan upplevt. Hon reagerar inte på saker som andra hundar… kort sagt är hon ibland mänsklig.

    Vet inte vad jag ska tro och tycker det vore intressant att höra din åsikt.
    Nu kanske du tar detta fel och isåfall ber jag om ursäkt!

    • susitar skriver:

      Det är en intressant fråga som jag hört diskuteras förut. Vad som är klart är att även icke-människor har egna personligheter, precis som vi. En del kommer från ärftliga anlag, en del från uppväxt och miljö.
      Vad som också är klart är att hundar har länge avslats för att bli lika människor, man har länge valt att avla på hundar som lätt förstår oss, som passar i våra hem, som söker kontakt med oss och härmar oss. Dessutom uppfostras hundar av människor och ser oss som deras familj. Det finns många anledningar till varför en hund skulle verka människolik.

      Så, antingen kan man säga som mediumet, att hunden har en människan själ, om man tror på själar. Eller så kan man säga att hunden har en väldigt människolik personlighet. Omöjligt är det nog inte.

      • Ghost skriver:

        Ja, självklart har hundar också en personlighet!
        Det jag menar är att just denna hund sticker ut så otroligt, som jag aldrig sett hos en annan hund.
        Något solklart svar finns inte att finna då inget går att ”bevisa”.
        Dessutom behövs det väl kanske inte heller… det räcker med att hon är så fantastiskt som hon är!

        Tack för att du delade dina tankar om detta!

Kommentera

