Sparvhök alldeles nära mig

När jag var på hemvägen efter att ha lämnat stugans nycklar till scouten som ansvarar för dem, så gick jag förbi ett ställe i närheten av mitt hem där folk brukar lämna mat åt fåglar. Det brukar vara fullt av duvor och sparvar bland buskarna, som gladeligen pickar på talgbollar, müsli och gammalt bröd. Den här gången när jag passerade, så prasslade det våldsamt till i buskarna. Jag hörde att det var något större än en sparv, så jag trodde att jag skulle få se en råtta springa förbi. Men sedan såg jag en sparvhök rulla ut, antagligen en hona, som precis fångat en småfågel. Bytet låg i hennes klor, och vi stod där och stirrade på varandra några sekunder. Hon var nog en meter ifrån mig, och hade varit närmare när hon fångade fågeln i buskarna. Sedan flög hon iväg med sitt byte.

Jag har aldrig sett sparvhök förr, tror jag. Åtminstone inte så nära. Men jag uppskattar verkligen att staden sjuder av liv på det här viset. Att man kan träffa på rovfåglar mitt i stan en vacker sommardag.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

