Jag spelar med varulvar i Magic: the Gathering

För er som inte visste det, så spelar jag ett samlarkortspel som heter Magic: the Gathering. Spelet är ganska populärt i nördkretsar, och har funnits sedan 90-talet. Temat är fantasy, och korten kan vara olika magier, varelser, föremål, som man använder för att besegra sin motståndare. Varje spelare väljer själv vilka kort att lägga in i sin kortlek, och därmed kan man utarbeta olika strategier.

Igår, under en sk draft, så byggde jag en ny lek, bestående nästan uteslutande av vargar och varulvar. Jag är så förutsägbar! Men faktum är att sedan Innistrad och Dark Ascension kom ut, så har jag varit intresserad av att göra det, och hade det alltså redan planerat när vi började draften. När vi plockat ihop våra lekar så körde vi en liten turnering.

Jag kommer att tänka på  animen Yu-Gi-Oh, en serie som kretsar kring just samlarkortspel, där vissa karaktärer är uppenbart tvådimensionella och har byggt sina lekar helt utifrån en viss gimmick. T ex killen med de stora glasögonen och som tycker om insekter, som använder just främst insektskort, eller hans vän Rex, som gör samma sak fast med dinosaurier… Håller jag på att bli lika platt och förutsägbar som mindre viktiga karaktärer ur en tecknad serie? Insektskillen, Dinosaurie-Rex och så jag, Vargtjejen?

Nåväl, jag är nöjd i alla fall. Korten påminde mig om tiden då jag sög i mig varulvslegender, eftersom det var det enda jag fann som liknade det jag kände. Numera känner jag inte riktigt samma behov, och stör mig faktiskt ibland på hur olika varulvar är från vargar! Varulvar brukar framställas som onödigt aggressiva, gigantiska, med klor långa likt sengångares och med märkligt pälslösa kroppar. Men å andra sidan känner jag igen mig i hur det är att ha någon form av ”dubbelliv”. Även om en del vet om min vargighet, så kan jag inte prata öppet om det på samma sätt som andra saker i mitt liv. Jag har vänner som inte alls vet om det. Så även om jag inte ljuger, så känns det som om jag döljer något, när jag undviker att prata om det. Där kanske jag och mytens varulvar har något gemensamt.

Hur det gick när jag spelade? Andra plats.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

