Tillbaka från Finland – om hundar

Nu är jag tillbaka efter en semestervecka hos släkten. Jag passade att äta jordgubbar, färska ärter och leka med hundar. Min kusin har en ung blandrashund, och min morbror tre hundar: två blandraser och en jämthund. Jag kan se olika saker jag känner igen hos mig själv hos olika hundar. Alla har ju olika personligheter, men hunddjur har ju ändå en sak gemensamt: själva det som gör dem till hunddjur.

Jag känner igen minerna och rörelserna som min kusins hund gör när hon vill leka. Den hängande tungan, lekbugningen, att stolt visa upp pinnen eller leksaken hon funnit. Jag känner igen den tjocka pälsen och de upprätta öronen som min morbrors jakthund har. Jag känner igen försiktigheten mot främlingar som hans ena blandras uppvisar. Jag känner igen att rycka med ena bakbenet när det är riktigt skönt.

Som sagt, idag kom vi hem, jag och V. Jag har känt mig rätt vargig idag, och lekfull. Faktum är, att när V lekte med hundarna ibland, så blev jag nästan avundsjuk. Men jag kan knappast slänga mig fram och börja bita efter tuggleksaken jag med, när det finns folk i närheten, hehe.

Det här inlägget postades i Kroppsbild/-funktion, Skifte och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

