Gnäll inför Pride

Varning: I det här inlägget kommer jag framstå som otacksam och jobbig.

Varje år inför Pride lider jag av dubbla känslor. Jag älskar idén med Pride. Speciellt så tycker jag om Pride House, för jag är inte så mycket partypingla, men däremot väldigt intresserad av debatt, politik och kunskap. Både förra och förrförra året var jag på Pride House. Pride Park var jag bara på det där året då det var gratis, förrförra året, dvs. Visst, folk sa att det inte riktigt var samma sak som vanligt när det var så centralt och fritt inträde. Men jag skulle aldrig betala de där hutlösa priserna även om det vore lugnare. För vad gör man där, om man inte tycker om party, inte är ute efter ragg och inte är intresserad av artisterna som uppträder?

Nåväl, till saken.

Jag tycker alltså om vissa delar av Pride. Men varje år har jag en gnagande känsla. Pride utropas till någon form av acceptansens och toleransens högborg, en tid då alla får vara sig själva, stolta.

Men jag känner varje år att jag inte kan vara det. Jag är bisexuell, jag har inga problem med det, känner inte att det är någon big deal. Bra så. Men i HBTQ-rörelsen blir bisexuella ofta lite bortglömda. Men det är inte heller det viktiga.

Det viktiga är att det finns delar av mig som är mycket viktigare för min identitet. Min teriantropi, exempelvis. Jag tittar i programmet. Så mycket tal om kroppar och identitet. Men då pratar folk om kön, möjligen funktionshinder, men aldrig art. Jag kan inte undgå att känna mig lite avundsjuk, även om jag borde glädjas åt alla transpersoner, queera och hbt-funkisar.

Jag har också en kontroversiell sexuell preferens uttöver min bisexualitet, en som jag inte ens vågar tala om på Pride, och inte tänker spendera större tid på här på denna blogg. Så när alla pratar om sexuell frihet, om stolthet, om att våga vara sig själv… så tittar jag ner i marken, för jag vet att det inte gäller alla.

Eftersom Pride har blivit så brett, så vill jag verkligen känna mig hemma. Jag vill känna den där lättnaden och friheten jag hört andra prata om. Men jag gör sällan det. För att hbt-rörelsens historia, Pride och genusteori bara får mig att vilja kämpa hårdare för de andra sakerna jag hör till. Kan folk ha på sig knappt något alls, eller glittriga platåskår och peruk i paraden, så kan väl jag få ha på mig min svans? UTAN att någon rycker i den.

Det här inlägget postades i känslor, Komma ut och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Gnäll inför Pride

  1. Krister skriver:

    Att bisexuella är på undantag i HBT debatten är verkligen sant!
    Jag pratade med en känd HBT aktivist en gång som sa att denne
    aldrig tänkt på de bisexuellas situation…

    • susitar skriver:

      Bifobi är en grej som existerar, tyvärr. Både bland hetero- och homosexuella. Inställningen att bisexuella ”bara inte valt än” eller är opålitliga, t ex, har jag träffat på själv.

      • Jag tänker att bisexualitet är ett tydligt och härligt bevis på att sexualitet är flytande och den utmanar verkligen normer kring kategorisering och sexualitet överlag, tänker jag. Som bisexuell kan du liksom stå med ett ben innanför normen och ett utanför. .. på gott och ont, för jag kan tänka mig att man inte känner sig 100% hemma någonstans.

        Ang. teriantropin… finns det någon (svensk eller utländsk) förening som skulle vilja och våga anmäla typ ett seminarium till nåt Pride tror du?

      • susitar skriver:

        Tyvärr finns det ingen förening. Jag har ibland lekt med tanken på att starta en själv, men tyvärr blir det svårt att sitta i en föreningsstyrelse och samtidigt vara anonym. En förening behöver också medlemmar, och antalet teriantroper i Sverige jag känner till kan jag räkna med mina fingrar…

Kommentera

